Světem aut hýbou moderní technologie, a my tak trochu zapomínáme na stará osvědčená řešení. Na rychle vychlazené auto nepotřebujete laser, to zvládnete jedním tlačítkem.
V době chytrých bezpečnostních systémů, radarů, laserových světlometů, díky mediální masáži tak trochu zapomínáme, že v reálu je průměrné stáří aut v ČR kolem patnácti let. V takových autech pak jen těžko můžeme hledat výše jmenované technologické vychytávky. To ale neznamená, že si za volantem nemůžeme dopřát dostatečnou porci komfortu. Tak třeba rychle vychladit vnitřek auta, s minimálně zamlženými okny, zvládneme i v autě, které bylo vyrobeno už poměrně dávno. Díky jednomu tlačítku.
Vnitřní okruh je nedoceněná funkce
Klimatizační systém, nemáte-li nějakou raritu v garáži, může s největší pravděpodobností využívat dva režimy. První je otevřená cirkulace, při které je vzduch nasáván zvenku. Tak jezdíme obvykle většinu času. Možnost uzavření cirkulace pro oběh pouze uvnitř vozu má však své velké plusy. A my občas jako řidiči zapomínáme, že v některých situacích se vyplatí na vnitřní cirkulaci přepnout.
Je velmi pravděpodobné, že téměř každý řidič na silnici narazil na auto, kamion nebo autobus, který intenzivně kouřil a výfukové plyny včetně sazí byly cítit už na dálku. Nic příjemného jet za takovým strojem. V takové situaci je velmi dobrý nápad spustit vnitřní okruh. Díky tomu odřízneme přívod vzduchu zvenčí a můžeme přečkat intenzivní vůně v hezčí atmosféře. Chvíli samozřejmě trvá, než přestane být zápach v kabině intenzivní, ale je to lepší než jet s otevřený okruhem. Tam se posádka kabiny zápachu zvenku nezbaví.
Další výhoda? Rychleji klesá teplota kabiny
Navíc při vysokých vnějších teplotách, proudí za jízdy do kabiny teplý vzduch, který má jen málo času na to, aby se ochladil. Uzavřený okruh tak pomáhá rychleji snižovat teplotu v kabině. Nedochází totiž k průběžnému průtoku teplého vzduchu, ale k oběhu vzduchu, který se pouze ochlazuje a ochlazuje. Což se hodí zejména u aut, které mají klimatizaci s nižším výkonem. Čas na pokles vnitřní teploty je pak kratší než u klimatizování s otevřeným okruhem.
Co je třeba zmínit, tak fakt, že není vhodné jezdit na uzavřený okruh příliš neustále. To by mělo negativní dopad na vzduch v kabině. Došlo by ke zvýšení vlhkosti, k mokření kabinového flitru a k celkovému zhoršení kvality vzduchu ve voze. S tím souvisí skutečnost, že novější vozy mají funkci deaktivace vnitřního okruhu. Po čase dojde k přepnutí z uzavřeného okruhu na otevřený, takže dlouhodobá jízda s vnitřní cirkulací není možná. U těch méně sofistikovaných systémů musí na vypnutí uzavřené cirkulace pamatovat sám řidič.