Tajemství padlo: Takto se Němci starají o pneumatiky a objektivní důvod, proč by to měli praktikovat i Češi

Pneumatiky jsou nedílnou součástí auta a asi také tou nejdůležitější. Záleží na tom, jak jsou staré, jak hluboký mají vzorek a jak jsou nahuštěné.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Motor, brzdy, převodovka? Jakkoli všechny součásti automobilu hrají při jízdě svou důležitou roli, to, co je na autě nejpodstatnější, jsou jistě pneumatiky. Právě ty drží auto, které váží několik set kilogramů či tun, a umí jet vysokou rychlostí, na silnici. A co víc, samotný styk s vozovkou zajišťují u osobního auta čtyři plochy srovnatelné s velikostí lidské dlaně. Mnoho řidičů si neuvědomuje důležitost pneumatik a podceňuje jejich podíl na bezpečnosti. U našich západních sousedů bychom se mohli přístupu k pneumatikám učit.

Do pěti let funguje guma dobře

Na základě studie renomované organizace Dekra máme statistiky zaměřené na používání pneumatik. Víme, jak je řidiči ojíždějí, v jakém stavu udržují vzorek, na jaký tlak pneumatiky hustí či jak reagují na sezónnost střídáním zimního a letního obutí. U nás sice platí povinnost obouvat zimní pneumatiky podle povětrnostních podmínek od 1. listopadu do 31. března, řidiči však toto podceňují a nedodržují. Podle německého průzkumu jezdí auty na zimních pneumatikách 64 % tamních řidičů, asi 12 % pak využívá pneumatiky celoroční. 

iZdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)

Důležité je stáří směsi, ze které je pneumatika vyrobena. Po sedmi, respektive pěti letech provozu může směs pneumatik degradovat a ztrácet své vlastnosti. Data ukazují, že 45 % řidičů má pneumatiky vyrobené v roce 2018 a mladším, stáří gum 3,5 roku je hodnoceno jako výtečné. Pneumatiky starší sedmi a více let má na autech 14 % řidičů, z toho méně než 5 % procent majitelů aut jezdí na více než desetiletém obutí. Moderní automobily mají povinné sledování tlaku v pneumatikách, u starších vozů se řidiči o tlak starají sami. A dobře, zodpovědně ho kontrolují. 

Na hloubce vzorku a směsi záleží

Vzorek pneumatiky může mít různý design, symetrický či asymetrický, který je vhodnější, to už jsme psali v našem starší článku. Vzorek má také svou předepsanou minimální hloubku, limitních 1,6 mm je sice akceptovatelných, avšak již diskutabilních v rámci bezpečnosti. Průzkum ukázal, že 74 % řidičů má vzorek pneumatik s hloubkou 5 mm a více. Asi 11 % aut bylo obuto gumami o vzorku pod 4 mm, včetně 2,5 % se vzorkem menším než 3 mm.

U zimních pneumatik je minimální povolený vzorek hloubky 4 mm. Je zapotřebí nepodceňovat jak tento parametr, tak také výše zmiňované stáří pneumatiky, u zimních gum, které jsou obvykle z měkčí směsi, je náchylnost k tvrdnutí vyšší. Na sněhu a ledu taková guma nefunguje, jak by měla, neposkytuje ideální přilnavost. Stáří pneumatiky si snadno ověříte pomocí DOT, údaje na bočnici pneumatiky. Jde čtyřciferné číslo, první dvě číslice označují týden v roce a druhé dvě rok výroby pneumatiky.

Jak staré pneumatiky máte na autě vy?

Zdroj: Dekra
Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články