Jdete si koupit SUV srovnatelné s Kodiaqem, připravíte si peníze dle ceníku Škodovky a prodejce vám nakonec půl milionu vrátí, že tolik není třeba. Nereálné?
Nedávno jsme tu měli crossover velikosti Octavie za peníze Fabie, dnes jsme o jednu velikost výše. A jsme výrazně víc v Evropě, než minule. Protože Geely, o kterém dnes budeme psát je vlastníkem Volva a je z velké části odpovědný za úspěch, kterým tato značka v posledních letech prochází. Až se tomu nechce věřit: všechny ty obavy, jak osobní Volvo odejde po vzoru Saabu do propadliště dějin se ukázaly naprosto liché. Kdo viděl třeba kombi V90, musel uznale hvízdnout. Volvo jede.
Geely se s Volvem povedl výborný tah
A Geely s ním. Dnes se nákup Volva ukazuje jako geniální a prozřetelný tah. Chceme obchodně do Evropy? Rozhodně. Chceme mít lepší technologie a srovnat krok s evropskou produkcí? O tom není diskuse. Co uděláme? Koupíme Volvo. Kdekdo, včetně mně tehdy skřípal zuby, protože jsme nabyli dojmu, že z „naší“ Evropy už opravdu nic nezbyde, pokud tak bytostně evropská a tradiční značka, jakou Volvo bezpochyby je, připadne Číňanům. Hrůza hrůzoucí.
A víte co? Byly to plané obavy. Geely pochopila naprosto přesně, co opravdu nesmí udělat: nesmí sáhnout na „DNA“ Volva tak, aby někdo nabyl dojmu, že „už to není Volvo“. V podstatě do těch kanceláří, kde se Volvo tvoří raději ani nechodit, natož jim tam něco říkat. Nechme je to pěkně dělat, jak to dělali doposud, dejme jim k tomu „vatu“ a ono se nám to vrátí i s úroky. Jak řekli, tak udělali. Výsledek? Portfolio Volva zůstalo bytostně autentické. Amigos od GM/Saabu, neříká vám to něco?
Polestar už v režii Geely
Číňané si navíc k Volvu „střihli“ ještě projekt Polestar, co jsou prémiové hybridní nebo elektrické modely na Volvo platformách, vyráběné ale komplet v Číně. Maximální využití a synergie know-how? Bezpochyby. Geely se rádo přiučí něco z desetiletí dlouhých tradic Volva, ve Švédsku zase ocení balíky peněz, které jsou náhle k dispozici. Když si navíc můžou věci dělat po svém. A Geely má zase k dispozici tolik potřebnou zásobárnu zkušeností a vědomostí.
Což se samozřejmě odráží i na jejich stávající produkci. Když se podíváte na FX11 modelového roku 2022 (nástupce dosavadního Atlas Pro), tak asi stejně jaké já uznáte, že nevypadá špatně. Dětské nemoci před deseti lety? Časy se mění. FX 11 přijde s modulární platformou CMA, kterou Geely vyvinula už s Volvem. Mimochodem, proč v Číně umí vyslechnout nářky zákazníků a vrátit ovládání klimatizace zpět do fyzických tlačítek, a v Evropě to pořád nejde?
Vypadá jako Kodiaq. Stojí jako Fabia
SUV sice nejsou můj šálek kávy, ale dokážu pochopit jejich kupce. Stejně jako výrobce, pokud ta auta někdo kupuje, tak je pochopitelně budeme vyrábět. Atlas Pro vyjde na domácím, tedy čínském trhu na zhruba 360 tisíc. Motorově/velikostně/výbavou velmi blízko Kodiaqu. Jenže ten začíná na zcela jiných částkách. A nemám pocit, že by se ceníku Škody dotklo nějaké zlevňování, ba právě naopak. Do kdy budeme akceptovat tak neskutečné rozdíly mezi podobnými auty?
Geely je svou akvizicí Volva blízko evropskému trhu, obsadit starý kontinent není s jejich možnostmi nic složitého. Nicméně by si tím vyrobil konkurenci do vlastních řad, protože SUV od Volva také nejsou nic pro plebejské davy. Což je pro ně mimochodem asi malinko schizofrenní situace, nicméně tuším, že na Volvu budou větší marže. Stejně tak ale soudím, že zavedené značky budou nuceny jednou změnit cenovou politiku – jinak zkrátka nepřežijí.
Co si o rozdílech v cenách Asie vs. Evropa myslíte vy?