Jezdí za 4,0 l na 100 km a je k mání za směšné peníze. Francouzská novinka pobláznila evropský trh

Když jsem prvně spatřil novou 208, otočil jsem se snad třikrát. Inspirace v designu 205 GTI je nad slunce patrná, diesel jí navíc přidává na praktičnosti. Více v našem článku.

i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
i Zdroj fotografie: Peugeot
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Že „naftu“ Peugeot vždy uměl je notoricky známá věc. Od dob mimořádně povedených motorů 1,9 TD/66kw v Peugeotech 306, 405 a 605 ( a „spřátelených“ Citroenech BX, Xantia a dalších) až po jejich nejnovější reinkarnaci 2,0 HDi je znát, že s tímto palivem si ve Francii tykají. A tím jsou si myslím blízcí i s českými motoristy, mezi kterými byla a je nafta oblíbená také. Což je dáno pochopitelně zejména koncernovými TDI motory pod kapotami Octavií a dalších.

I malý diesel dokáže divy

Pokrok nicméně nelze zastavit. A tak parametry, kterých kdysi dosahovala ona zmíněná legendární 1,9 TD dnes překonává malý „motůrek“ o objemu pouhých 1499 kubických centimetrů. Výkon 75 kW sice není nic, co by dnes neuměl každý druhý malý benzínový motor s turbem a i ve vlastní stáji jej překonává motor 1,2 Pure Tech s 96kW. Nicméně spolu s točivým momentem 250Nm, dostupným navíc již od 1750 ot/min dokáže s poměrně lehkou 208 (1165 kg) zajistit příjemně svižné svezení.

iZdroj fotografie: Peugeot

Krom motoru si navíc na tomto autě musíte zamilovat i jeho design. Resp. nemusíte, pochopitelně, někdo vyznává zcela jiné křivky, než nosí francouzské malé lvíče. Dovolím si však tvrdit, že teprve tato aktuální verze dvěstěosmičky dokázala opravdu navázat na revoluční design Peugeotu 205. A to přímo na nejpovedenější třídveřovou verzi GTI a jeho hardcore derivátu 205 T16. Která je mimochodem dnes téměř nesehnatelná. A pokud ji přeci jen seženete a bude v dobrém stavu, její cena vám vžene slzy do očí.

Francouzi si na eleganci potrpí vždy

Speciálně širší zadní sloupek s téměř kolmou přední hranou vozu nesmírně sluší, tady se ho navíc podařilo dostat i do pětidvéřové verze. Peugeot vrcholnou verzi modelu 208 nazývá „GT line“ a z přiložených fotografií je vcelku jasné, pro bývá častou volbou i těch, co jinak nejvyšší verze nevyhledávají. Malé dvěstěosmičce to v tomto provedení totiž opravdu sluší. S některými barvami obzvlášť. Původní 205 GTI byla přitom často k vidění v základní stříbrné/černé/červené, a stačilo to. Zvláštní.

iZdroj fotografie: Peugeot

Design auta by však byl jen poloviční, kdyby jeho roli současně nedoplňovala technika. O motoru jsme se již zmínili, na nezávisle zavěšená kola (vpředu se spodními rameny a vzpěrami MacPherson, vzadu vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou) přenáší výkon manuální šestistupňová převodovka. Benzínové motory pak nabízejí kombinaci s osmistupňovým „automatem“. Celek se na svoji velikost chová nečekaně „dospěle“ a pokud vyloženě nepotřebujete zavazadlový prostor zvící jeskyně pod Macochou, poslouží 208 i jako rodinné auto.

Čtyřem bude stačit, dva nadchne

Ideální však bude pro dva, které při snesitelné spotřebě mezi čtyřmi a pěti litry na sto kilometrů doveze kamkoli. Pravda, Peugeot si za její kvality umí nechat zaplatit a ceníková cena 645 tisíc za GT verzi s naftovou 1,5 HDi nevypadá příliš vábně. Peugeot je však vyhlášený akčními slevami, prostor pro jednání přímo u dealera tu tedy rozhodně je. A pokud se pro ní rozhodnete, její tvary a design vám budou dělat radost denně. Nejlepší reinkarnace legendy 205? O tom není diskuse.

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Líbí se vám designová inspirace původním Peugeotem 205?

Zdroj: Peugeot
Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články