Dlouhodobý test ojetého Volva XC90: Upřímný názor, reálná spotřeba a zajímavé zjištění

Pokud hledáte opravdu velké prémiové SUV s rozumnou spotřebou, máme pro vás dobrou zprávu. Otestovali jsme totiž dvoulitrové Volvo XC90 z roku 2017 v provedení Inscription.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
Dalších 22 fotografií
Dalších 22 fotografií
                   

To, že jsou Volva dlouhodobě ve vedení crash testů, je prostě neodiskutovatelný fakt, který si také majitelé vozů této značky právem pochvalují. Ale jak se předvedl v praxi konkrétně model XC90, který nám zapůjčila na testování společnost AutoPalace ze svých skladových vozů? Na to se podíváme právě teď.

Už první vteřiny seznamování se s vozem Volvo XC90 jsou zajímavé. Tohle Volvo s výškou téměř 1,8 metru, délkou 5 metrů a šířkou karosérie 1,9 metru rozhodně budí respekt. A když k těmto kapitálním parametrům přidáme ještě 2 tuny jeho váhy a poměrně hranatý tvar, začnete možná stejně jako já okamžitě přemýšlet nad tím, jak se vlastně bude takový kolos chovat za jízdy.

Komplexně prémiový dojem

Ale nepospíchejme. Když se na vůz ještě chvíli vydržíme dívat z venku, musíme konstatovat, že design jeho karoserie, LED světel, masky i nárazníků je v celkovém pohledu prostě vynikající. Vůz budí na první pohled luxusní dojem a není divu, že poutá oči kolemjdoucích. I přes své kolosální rozměry působí vůz ladně, moderně, není to žádná hranatá krabice a jeho designéři odvedli pořádný kus kvalitní práce. Osobně se mi právě tento model líbí dokonce více než jeho poslední facelift.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Nasedám konečně do vozu a nasávám první dojmy z jeho luxusně řešeného interiéru. V hlavní roli jsou tu krásně zpracované materiály od kůže přes kvalitní plasty až po decentní hliníkové prvky. Interiér je spíše decentně luxusní než opulentní a výborně koresponduje s exteriérem vozu. Navzdory tomu, že je interiér laděný primárně do černé barvy, necítím se v něm stísněně, a to především díky střešnímu panoramatickému oknu, které pouští dovnitř auta hodně slušnou porci světla.

Spravedlivý komfort v předu i vzadu

Sedačky jsou velmi pohodlné a dostatečně elektronicky nastavitelné pro ideální polohu posedu. Nemají úplně geniálně řešené boční vedení, ale řekněme si na rovinu, že také nesedíme ve sportovním voze, kde bychom tuto vlastnost striktně vyžadovali. Zajímavý benefit řidičova sedadla jsou až tři paměťové pozice, které je možné jednotlivě uložit.

Kolem sebe mám hodně, ale opravdu hodně místa, takže dostatečný prostor na pozici za volantem musí zákonitě ocenit i opravdu korpulentní řidiči. V přední části vozu je dostatečná zásoba odkládacích ploch na nápoje, telefon a řadu dalších věcí (prostor ve dveřích, malá schránka vlevo pod volantem, gigantický kaslík před spolujezdcem i velká „skříňka“ ve středovém panelu). Mimochodem, co mě pobavilo, to bylo celkem dlouhé pátrání po tom, jak otevřít právě kaslík před spolujezdcem. A vida, nečekaně pomocí tlačítka na palubce.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Stejně tak zadní prostor vozu disponuje doslova báječnou dávkou prostoru. A to jak na šířku, tak v oblasti kolen. Tzv. vzadu se pohodlně usadí tři pasažéři. Co se týče umístění autosedaček na zadních sedadlech, tak k tomu mám drobnou praktickou výtku. Sedadla samozřejmě disponují kovovými oky (isofix), ale jsou utopené mezi koženými sedáky a opěradly sedaček. Takže při častější instalaci dětských sedaček (někdo je nevyndává z vozu vůbec, ale já v praxi rozhodně ano kvůli převážení objemných věcí) musíte být opatrní, abyste si „háky“ dětských sedaček nepoškodili kůže na sedadlech vozu. Za „kaslíky“ pro oka isofixu bych býval dal palec nahoru.

Naopak velmi pozitivně hodnotím v prostoru zadních sedaček možnost pracovat s klimatizací tohoto sektoru, a to dokonce pomocí dotykového displeje (umístěný za předními sedadly na konci středového panelu).

Citlivý volant a 4 jízdní režimy

Volant Volva XC90, který bych definoval jako větší, a jeho věnec mimochodem padne velmi dobře do ruky, je velmi slušně citlivý i při drobných pohybech. Výraznou práci vykonává posilovač volantu, takže je otáčení volantem velice jemné, tedy až do zapnutí sportovního režimu Dynamic, kdy se charakter volantu změní a volant přeci jen trochu ztuhne společně s podvozkem.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Vůz nabízí celkem čtyři jízdní režimy, a to zmíněný Dynamic, dále Comfort (pohodlný jízdní režim, který se automaticky zapne po nastartování motoru), Eco (úsporný režim, který je ovšem také hodně znát na výkonu vozu) a Off Road. Ten má v případě tohoto velkého SUV rozhodně své zásadní opodstatnění, ale k tomu se ještě dostaneme. Jízdní režimy přepínáte pomocí velmi praktického otočného kovového válečku, který je usazený spolu s krásným startovacím „butonkem“ a také tlačítkem pro zapnutí elektronické ruční brzdy vedle řadiče převodovky. Startování vozu je bezkontaktní.

Vynikající hudba, infotainment i praktický head up display

Pochválit musím infotainment Volva XC90, který je celkově velmi přehledný až intuitivní, rychle reaguje na povely a má velmi kvalitní grafiku jak na displeji v kapličce za volantem, tak na velkém dotykovém displeji na palubce nad středovým panelem. Jedinou výtku, kterou k němu mám, je moment, kdy se vůz nastartuje. Trvá více než 20 vteřin, než naběhne infotainment velkého displeje ke kompletnímu používání.

Velmi spokojený jsem s navigací (přehlednost, přesnost, grafika) i ovládáním hudební platformy vozu. Zvukový systém Bowers&Wilkins, kterým je vůz vybavený, hraje výborně, čistě a dynamicky. Systém jízdních asistentů vozu je na velmi dobré úrovni a je radost jednotlivé prvky používat. Stejně jako přesné parkovací senzory s přehlednou parkovací kamerou.

Součástí velmi bohaté výbavy tohoto modelu XC90 (tu definuje právě označení Inscription) je také můj oblíbený head up display. Dokud jej ve voze nemáte, ani nevíte, že vám může chybět, ale jak si na něj zvyknete, připravte se na to, že ho budete vyžadovat u každého dalšího z vašich aut. Head up display ve Volvu má výraznou grafiku a spolu s navigací pracuje výborně. Samozřejmě ukazuje vaši aktuální a maximální povolenou rychlost, ale také vás kárá, když jedete příliš blízko za vozem před vámi.

Nečekaně živý vůz

A jak se chová Volvo XC90 za jízdy? Začněme tím, že vůz je osazený dieslovým dvoulitrovým čtyřválcovým motorem, který vozu poskytuje výkon 173 kW respektive 235 koní. Mohlo by se na první pohled zdát, že je to pro dvoutunové Volvo málo. Ale já sám jsem byl mile překvapený, jak je Volvo s tímto motorem nečekaně agilní. Jeho zrychlení z nuly na 100 km/h je 7,8 vteřiny, a to u takového titána není vůbec špatná hodnota. Tím spíš, když jde ruku v ruce s poměrně nízkou spotřebou, která se v reálu pohybuje těsně nad devíti litry. A to je reálná, námi naměřená hodnota za 400 najetých kilometrů při spíše svižnější jízdě.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Jízdní projev XC90tky je čistý, komfortní a kvalitní vzduchové odpružení vozu dokáže eliminovat celou řadu nerovností i na 20ti palcových discích. Auto je dobře odhlučněné a jediné, co vás může trochu iritovat, to je „reprákový“ zvuk motoru, kterým se výrobce ne úplně dokonale pokusil doladit jízdní dojem. Vůz se v prudších zatáčkách samozřejmě trochu naklání do stran, ale to mě při jeho formátu nijak nepřekvapuje.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Vynikající jsou brzdy vozu, které reagují opravdu efektivně. Brzdový pedál je na sešlápnutí spíše měkčí až středně tuhý. Automatická osmistupňová převodovka pracuje příkladně plynule, řadí přesně a její řadič navíc dobře padne do ruky.

Solidní off road s gigantickým „kufrem“

S vozem jsme se projeli nejen na zpevněné vozovce, ale také po polních a lesních cestách s řadou nerovností, a i v tomto případě musím tuhle čtyřkolku pochválit. Vzduchový podvozek dělá velký kus práce na boulích a kamenech a navíc se dokáže dobře porvat i s bahnitým stoupáním. Škoda jen, že jsem si nemohl vůz otestovat na sněhu, ale třeba k tomu také v zimě dojde.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Jako bonbónek na konec jsem si nechal objem zavazadlového prostoru, který je v tomto případě opravdu hodně zajímavý. Zadní kufr, nebo chcete-li páté dveře se dají otevřít tlačítkem na klíčku vozu, tlačítkem vedle volantu, anebo tlačítkem přímo na spodku víka kufru. Po zmáčknutí kteréhokoli z nich se před vámi otevře velká „skříň“ s objemem 705 litrů, která dokáže pojmout neskutečnou nálož zavazadel, nebo jakékoli výbavy. A když navíc sklopíte zadní sedačky mimochodem do úplné roviny, nejen, že do vozu dostanete i kvantum nakoupeného nábytku, ale také se ve voze v klidu vyspíte i ve dvou. Dosáhnete tak na prostor s neuvěřitelným objemem 1868 litrů.

Na dlouhé štreky i pro početnou rodinu

Celkově se mi toto Volvo XC90 opravdu líbí. Nabízí v jednom balíku skutečný pocit luxusu, pohodlí, prostoru, bezpečnosti, a navíc výborných jízdních vlastností na silnici i v lehčím terénu. Je to z designového pohledu komplexně povedený model, který dokáže své pasažéry hýčkat i na extra dlouhých cestách, a který vzhledem ke svým parametrům ocení i rodina až se třemi dětmi. Tímto chci poděkovat společnosti AutoPalace za zapůjčení Volvo XC90 Inscription z její aktuální nabídky skladových vozů.

Testovaný vůz Volvo XC90 2,0 AWD Inscription přehledně:

Motordvoulitrový naftový D5, 173 kW/235 koní
Zdvihový objem1969 ccm
Točivý moment480 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,8 vteřiny
ČtyřkolkaANO
Převodovka8-stupňová
Zavazadlový prostor705 litrů, nebo až 1868 litrů při sklopení zadních sedadel
Spotřebareálná dlouhodobá 8 – 10 l/100 km
Objem nádrže71 litrů
Rozměry4950 mm (délka) x 2008 (šířka) x 1776 (výška)
Váha1997 kg (provozní), 2630 kg (celková)
Rozměr kol20 palců
Jízdní režimyEco, Dynamic, Comfort, Off Road
Hudební soustavaBowers&Wilkins
Rok výroby2017
Nájezd107 000 km
Cena949 900 Kč

Galerie

Dalších 22 fotografií
Dalších 22 fotografií

Jak se líbí Volvo XC90 vám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články