Jak vidí řidiči aut motorkáře a naopak? Jsou věci, které o motorkách za volantem nikdy nemůžete pochopit

Zpoza volantu vypadá doprava úplně jinak, než jak ji vnímají motorkáři. Auto odpouští chyby, dává pocit bezpečí a pocit jistoty.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ten, kdo nikdy neseděl na motorce a nejel na ní, nemá absolutně šanci motorkáře pochopit. Proč motorkáři dělají některé věci, jak se na motorce cítí. Řidiči aut mají o motorkářích, pokud sami motorku neřídí, velice zkreslení mínění. Řidič auta vidí motorkáře jako šílence, které jezdí neustále rychle. Kličkuje, všude se vejde, zastaví na pětníku. Nedělá chyby. To všechno je samozřejmě špatně. 

I motorkář je začátečník

Je to podobné jako v autě. Když vyjde absolvent z autoškoly, neumí řídit. Dělá chyby, občas přehlédne značku. Zhasíná mu motor. Jezdí neplynule. Zmatkuje. A u motorkáře je to úplně stejné. Navíc jede jen v jedné stopě, chybí mu jistota. Pokud neumí naklápět motorku do zatáček, před každou odbočkou zpomaluje, má obavu na kruhovém objezdu. Je to normální, je to běžné, a řidiči aut tohle musí brát na vědomí. Troubení věci nepomůže, ani najíždění na motorkáře „nárazník na blatník.“ 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Motorkář občas bliká a nezatáčí. Je to tím, že zapomene vypnout blinkr a jeho motorka nemá automatické vypínání. Jezdec na motorce také není vždy extra rychlý, nejenom když to „ještě nemá v ruce.“ Jede pomalu, když to klouže. Když má malou motorku s mezenou rychlostí, což laik třeba z auta nepozná. Anebo když prostě chce jen jet v klidu, motorka jet na motorce neznamená šílenou jízdu v kosmickém tempu. 

Motorkář potřebuje prostor. Pro manévry i pro chybu

Motorka je sice na první pohled menší než auto, ale na silnici to tak ve skutečnosti není. Motorkář si do zatáček najíždí, jde do náklonu, má řídítka. Takže nakonec se pohybuje na půdorysu, který není vzdálený od velikosti malého auta. Řidič automobilu, který se do zatáčky nalepí zevnitř z boku na motorkáře, je hulvát, který tím jezdce na motorce zbytečně ohrožuje. Ten nemá šanci motorku naklopit a projet oblouk správně. Manévrovatelnost s motorkou, zejména v nižších rychlostech, není ideální. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ideální není ani brzdit v náklonu, když to tam auto motorce „pošle.“ Motorka obecně brzdí hůře než auto, než si řidič za volantem uvědomuje. Auto má čtyři široké pneumatiky, motorka jen dvě úzké. Styčné plochy a tření jsou mnohem menší, a pokud je vlhko či prach na silnici, je to ještě horší. Motorkář obvykle nemá šanci zastavit tak razantně, jako automobilista. Navíc u některých strojů může jít biker pod plnými brzdami do smyku. 

Zpětná zrcátka jsou malá, motorkář nevidí dozadu

Jistěže dozadu motorkář vidí, ale omezeně. Mnohdy jeho zorné pole vyplňují jeho vlastní ramena. Výhled je skutečně omezený a motorkář v určitou chvíli nemusí o tom, že je za ním auto, vědět. Je to ale i naopak. Řidič auta často motorkáře nevidí, a ten o tom ani neví, Na vině je mnohdy sám biker, když kličkuje, dojede auto nepřiměřenou rychlostí a objeví se za ním ve zlomku vteřiny.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Motorkář předvídá. Ale to nestačí

Jezdec na motorce skutečně nemusí o autě kolem sebe vědět. A řidič auta netuší, že o něm motorkář neví. Motorkáři umí, respektive musí předvídat. Modelová situace je motorkář na hlavní, na vedlejší seniorka v Hyundai ix20. Řidička mu tam, navíc velmi pomalu, vjede. I když je to chyba auta, je to motorkář, kdo pak leží se zlámanými kostmi dlouhé měsíce v nemocnic. A „já jsem ho neviděl/a,“ je pak obvyklé vysvětlení nic netušícího řidiče auta.

Na motorce sedí člověk!

Najíždět autem hned za zadek motorky? Hloupost, neurvalost, risk. Motorka není jen dopravní prostředek, je to stroj, na kterém sedí živý člověk. Který chce dojet do cíle. Mnohdy jezdí jen tak pro radost, nikdy ne z důvodu, že by se chtěl nechat zmrzačit. Jako na člověka by měl řidič auta na motorkáře nahlížet. Počítat s tím, že pokud to před ním biker položí, bude mít před autem živou lidskou bytost. Pouze v oblečení a helmě, bez plechů, které by chránili životné důležité orgány.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Detail, ale důležitý. Nepoužívat v autě ostřikovače před motorkářem. Když je to auto-auto, někdo před vámi ostříkne svá skla, tak vás to možná naštve. Vy si je ostříknete taky, setřete stěračem a jedete dál. Motorkář to tak nemá, pro něj je sprška od ostřikovačů nejenom nepříjemná, ale také komplikovaná na odstranění. On nemá na helmě stěrače. Navíc cokoli většího, než mravenec představuje při nárazu do těla nepříjemný kontakt.

Co vy, jak vnímáte na silnicích motorkáře?

Zdroj: Motor1
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články