Stáčení tachometrů kvůli „omlazení“ vozu je v Čechách tak běžný jev, že snad nestojí ani řeč. Nemyslíme si to, bojujeme proti tomu a přinášíme tak 20 „nejvíce stáčených aut“.
V dřevních dobách mechanických tachometrů bylo „stočení“ tachometru většinou záležitostí rozebrání palubní desky, vytažení bowdenu tachometru (mnozí už asi ani neví, co je bowden) a připojení např. elektrické vrtačky. Její zpětný chod, resp. opačný ke smyslu otáčení lanka náhonu tachometru pak zajistil přes noc patřičné hodnoty. Chápeme, i takto napsáno to vypadá neskutečně „old school“, že to snad ani nemůže být pravda. Byla, pamětníci prohrábnou šediny a upomenou se.
Stočení tachometru snadné jako smska
Dnes? Přijde usměvavý klučina s notebookem v jedné ruce a kelímkem horkého espressa v druhé ruce, s úsměvem se připojí k vašemu vozu přes servisní sběrnici, chvíli se prsty pohybuje po touchpadu notebooku, popíjejíce u toho stále kávu, aby naposledy stisknul „Enter“, zaklapnul „noťas“ a odpojil kabely. A váš vůz je náhle „mladší“ třeba o 150 tisíc kilometrů. Místo 340 na tachometru svítí 190 tisíc. Magické. A vám v peněžence „přistálo“ třeba 50 tisíc. Ale klidně také 250 tisíc, podle typu vozu. Kdo by odolal?
Není divu, že tohle po léta tiše tolerované „podnikání“ se konečně překlopilo do tuhé ilegality a stalo se regulérním trestným činem. Škoda nad 10 000 korun (hranice pro trestný čin) totiž vznikne téměř vždy a téměř vždy to tedy je trestný čin podvodu, s veškerou trestní odpovědností z toho vyplývající. Celkové škody vzniklé stáčením tachometrů přitom dosahují astronomických výšin a jsou mimo jiné jedním z důvodů, proč je vozový park v Čechách tak starý.
Kilometry se nasčítají
Pokud totiž koupíte auto 10-15 let staré o ono bude mít najeto „jenom 160 tisíc“, budete jej rádi dalších pět let udržovat v provozu, než najedete dalších 160 tisíc kilometrů. Abyste jej s 320 tisíci ještě někomu prodali. Jenže ono v té době může mít najeto reálně přes půl milionu a mnoho věcí na něm bude již zralých k výměně. Ale to nebudete vědět ani vy, ani další kupující. Pokud si tedy neuděláte lustraci a stav kilometrů opravdu nezjistíte detailně například ze záznamů STK.
Nebo z dokonale vyplněné servisní knížky, jejíž záznamy budou shodné s údaji vedenými v autorizovaném servisu, kam vozidlo po celou dobu jezdilo. Možností, jak si stav kilometrů ověřit je několik a vřele vám je doporučujeme, jinak si vám opravdu může stát, že koupíte „mladého starce“, velmi mírně řečeno. Nebo také „zánovní vrak“, už ne tak mírně řečeno. Se všemi důsledky z toho vyplývajícími. A pokud půjde o ojetinu ze zahraničí, budete velmi špatně cokoli prokazovat prodejci, od něhož jste vozidlo v dobré víře před měsícem koupili.
U dovezené ojetiny hrozí stočení také
Neb stáčení tachometrů není pochopitelně jen česká specialita. Jak řekl předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund, v roce 2019 mělo stočený tachometr v průměru 33% ojetin, mezi než se pochopitelně řadí i dovozy ze zahraničí. Ověření při nákupu v zahraničí je možné, ať už za mírný poplatek na tamní stanici technické kontroly, nebo dotazem v servisu, kam vozidlo jezdilo. Pokud tedy někam jezdilo a pokud takový servis především známe.
Pro přehlednost přinášíme tabulku vozidel, které „vedou“ v pomyslném žebříčku stáčení. Údaje sestavila společnost CarVertical z analýzy více než 700 000 dokladů o ojetých vozidlech, prodaných mezi listopadem 2020 a listopadem 2021 na 18 evropských trzích. Resumé? U 16,1 % ojetých vozů prodaných v roce 2021 na 18 evropských trzích bylo manipulováno s kilometrovým proběhem. S ohledem na našich 33% jsme v tomto oboru opravdu „lídry“. Pojďme se na to podívat.
Žebříček nejvíce stáčených ojetin
Pořadí | Model | Procento |
1. | BMW M5 | 33,6 % |
2. | BMW řady 7 | 33,4 % |
3. | Subaru Outback | 31,8 % |
4. | BMW řady 6 | 31,7 % |
5. | Audi A8 | 31,4 % |
6. | VW Phaeton | 31,0 % |
7. | BMW X5 | 26,7 % |
8. | BMW řady 5 | 26,0 % |
9. | Ford Mustang | 25,9 % |
10. | Audi A7 | 25,8 % |
11. | BMW X6 | 24,4 % |
12. | BMW M4 | 24,4 % |
13. | Volkswagen Touareg | 23,3 % |
14. | Volvo V70 | 22,6 % |
15. | BMW řady 3 | 22,3 % |
16. | Porsche Panamera | 22,3 % |
17. | Audi A6 | 22,2 % |
18. | Chrysler Town/Country | 21,4% |
19. | Volkswagen CC | 21,2 % |
20. | Volkswagen Sharan | 19,6 % |
Co dodat závěrem? Mít naprostou jistotu v tom, že stav kilometrů u vám kupované ojetiny je opravdu ten, který vidíte na palubní desce vyžaduje někdy poměrně detektivní práci, která se však určitě vyplatí. Nemůžeme než doporučit maximální obezřetnost a opravdu důkladné prověření, než někomu zaplatíte vaše peníze za ojeté auto, o němž jeho majitel tvrdí, že má najeto „pouze 123 456 kilometrů“. Důvěřujte, ale prověřujte. Přejeme hodně štěstí!