Nafta ani benzín v dohledné době opravdu nezlevní, spíše naopak. Pokud uvažujete o novém autě, plyn by mohla být alternativa, jak výrazně ušetřit.
Pomalu si začínáme zvykat na dříve nemyslitelné číslovky na stojanech čerpacích stanic a naše rodinné (nebo firemní) rozpočty jsou o notný kus hubenější. O tyto peníze na druhé straně musíme ubrat z výdajů, ať to bude nákup jídla, ošacení nebo úspora na bydlení. Nebo úspory ve firmě. Přitom roky existuje alternativa, jenž je zejména z daňových důvodů výrazně levnější. A v Evropě je nemálo zemí, kde tuto výhodu využívají naplno, Češi patří k nim. Výhoda na tři? LPG.
Úspory na plynu jsou citelné
Neboli směs propanu a butanu, osvobozená od spotřební daně. Což se v dnešní době rovná úsporám několika desetikorun na jednom litru. Je to moc, nebo málo? Řekl bychom, že je to docela dost. Za deset litrů úspora 300 Kč a tedy slušný oběd v restauraci. Nebo nákup v supermarketu. Za 30 litrů úspora 900 Kč, za což už je k mání leccos na sebe, dárek pro drahou polovičku, cokoli. Vycházím z toho, že průměrná úspora benzín vs. LPG je na jednom litru 30 Kč. Nabízí se otázka: proč všichni nejezdíme na plyn?
A rovnou si odpovím. Protože nejde zabudovat zdaleka do všech vozidel. Protože v Čechách máme rádi diesely a ty jsou u plynu „mimo hru“ (byť ne zcela, řešení na tzv. duálním principu existuje, jen není tak výhodné, jako u benzínového motoru na plyn). Protože kvalitní přestavba vyžaduje počáteční investici. Protože nechci ve svém autě tlakovou nádobu. Protože jezdím nebo parkuji v podzemních garážích a tam mně „s plynem“ nepustí. A další a další důvody.
Tovární instalace a dlouhá záruka
A určitě jsem ještě na některé zapomněl. To jsou samozřejmě v drtivé většině relevantní důvody, na něž lze těžko něco namítnout. Přesto, pokud bych se měl nyní rozhodnout pro nové auto, asi bych opravdu hodně kombinaci LPG a benzínu zvažoval. A pokud by mi jí výrobce nabídnul jako tovární vestavbu, a ještě na ní dal desetiletou záruku… Třeba Italové, kteří LPG fandí dlouhá desetiletí a na plyn jezdí opravdu v masovém měřítku takovou nabídku vzali všemi deseti.
Jinak si totiž nelze vysvětlit fakt, že Dacia na italském trhu jen za první čtyři měsíce roku 2022 prodala 250 tisíc nových vozidel s pohonem na LPG. A zajistila si tak tržní podíl přes 40% v této kategorii. O čem to svědčí? Nechce se mi úplně napsat o selském rozumu, protože zrovna Itálii nemám se slovem „selské“ jakkoli spojenou, ale tady to snad ani jinak nejde. Ano, tohle je volba rozumu. Dejte mi nové auto bez velkých zbytečností za rozumné peníze, a nemáme se o čem bavit.
A hlavně: dejte mi nové úsporné auto s velkým dojezdem. Což jakkoli úsporné turbodiesely dnes popravdě nejsou, s výjimkou „třílitrových“ motorů z malých starých francouzských vozů nebo VW Lupa 3L apod. S naftou za 50 korun za litr a spotřebou kolem 6 litrů jste stále na 3 korunách za jeden kilometr. S plynem zhruba na polovině, počítáno se spotřebou 8/100. U Dacie Sandero vám kombinace nádrží 40l benzín / 30 l plyn zajistí dojezd až 1 300 km. Kdo tady volá po elektromobilu?
Výhodný provoz na plyn je realitou
V Čechách tomu není jinak a modely s LPG tvoří značnou část prodejů Dacie i na domácím trhu. Chytrý marketing Dacie nejen že našel skulinu na trhu a dokonale jí zaplnil, ale vsadil na alternativní pohon ještě v době, kdy nebyly ceny za benzín tak vysoko. S odstupem času nelze tento krok vidět jinak než jako prozřetelnost. Dacia si může mnout ruce a vydělané peníze reinvestovat do dalších modelů. Věřím tomu, že podobně úspěšných, jako je dnešní Jogger nebo Sandero. Recept na LPG úspěch? Neviděl bych to jinak.