Dlouhé měsíce píšeme o tom, že dříve či později přijde zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. Pořád ale byla jakási naděje, že třeba nepřijde tak brzy. Už není.
Mohli jsme donekonečna psát o tom, jak se Evropská unie chystá omezit prodeje spalovacích motorů, hádat, od jakého roku vlastně vstoupí zákaz prodej v platnost a tak trochu potají doufat, že to nakonec bude stejně celé jinak. Jak to ostatně už v Evropské unii bylo tisíckrát a ještě tisíckrát bude. Dokud neuvidíte ve zpravodajských titulcích renomovaných agentur večer ve středu tuhle zprávu a nedojde vám, že se to opravdu stalo. A že za pár let bude konec. Škoda. A nikoli Auto.
Zmizí jeden způsob individuální dopravy
Popravdě, málokterý článek se mi kdy v životě psal hůř, než tenhle. Jako klasické „Husákovo dítě“ jsem z generace, jenž se vozila s rodiči v Moskvičích a „stodvacítkách“, aby pak užasle zírala na první opravdu moderní auta po revoluci. A rychle si zvykla na to, že na našich silnicích jezdí v zásadě stejný mix, jako ve Frankfurtu, Římě nebo Paříži. S lokálními nuancemi, pochopitelně, ale ty jsou spíš roztomilé, než cokoli jiného. Výše uvedená zpráva Evropského parlamentu znamená jediné. Konec této doby.
Konec ve smyslu toho, že od roku 2035 si zkrátka v Evropě nekoupíte nové auto se spalovacím motorem, a od tohoto data začne „klasický“ vozový park pomalu, zato definitivně stárnout. Samozřejmě, o to více bude vzkvétat trh s ojetými vozy, po desítky let. Ale auto rok výroby 2036 zkrátka nebude. A v roce 2045, což není nijak nedohledná doba, budou mít nejmladší auta na trhu – deset let. To není popravdě moc nadějná vize na moderní Evropu. Nebo naopak je, otázka úhlu pohledu.
Norové budou zřejmě průkopníky
A samozřejmě, tohle je maximální možná časová hranice. V mnoha zemích tento zákaz nastane mnohem, mnohem dříve. Jako první asi v Norsku, kde se k němu blíží mílovými kroky. Norsko je obecně země elektromobilům zaslíbená, psali jsme o tom nejednou a je dost možné, že prodej nových aut se spalovacími motory tady skončí už v tomto roce. Což bude jedině dobře, vznikne jakýsi „beta tester“ pro ostatní země, na kterém se ukáže, co takový zákaz udělá s automobilovým trhem.
Pojďme si závěrem zrekapitulovat, co nás tedy čeká a nemine. Schválení Evropského parlamentu ještě podléhá schválení v jednotlivých zemích, a dá se čekat, že ne vždy to bude všude zcela hladký průběh. Nicméně jsme členy Evropské unie a naše národní jurisdikce podlehá té evropské, ve finále tedy zřejmě dojde ke konsensu. Do roka, do dvou let tedy můžeme podobnou tiskovou zprávu, o jaké píšeme nyní. Jen s tím rozdílem, že konec bude definitivní. Škoda.