Řidiči mají řadu zlozvyků, jeden z nich je sice maličkost z pohodlnosti, ale právě ta může způsobit velké škody v řádech stovek tisíc korun.
Automatické převodovky jsou populární a pomalu nahrazují tradiční řešení, zejména u hybridních a elektrických aut. Tam představují jedinou možnou volbu. Přesto jsou manuální převodovky běžné u klasických, levnějších, a také u ojetých automobilů.
Ruka na řadící páce, to je problém
Řidiči dělají pár chyb, které zkracují životnost přímo řazené převodovky. Mezi nejčastější prohřešky proti manuálu patří jízda s částečně sešlápnutou spojkou. Tam trpí auto hned dvakrát. Jednak se může přidírat spojka a dále hrozí poškození převodového soukolí.
Druhým pochybením je používání řadící páky jako opěrky pro ruku. To sice může být pohodlné, odhlédneme-li však od faktu že držení volantu jednou rukou je nebezpečné, tak tím trpí i samotná převodovka. Hmotnost ruky není nezanedbatelná, jde o zbytečné zatížení jednotlivých komponent systému.
Řešení? Držet volant oběma rukama
Problematické jsou také mimovolné pohyby rukou na řadící páce během jízdy. Tímto zlozvykem řidiči vystavují riziku poškození vidlice, která v koordinaci s nábojem řadí další rychlostní stupeň. Ruka svou hmotností vyvíjí tlak, který zvyšuje tření dílů a předčasné opotřebení, mohou být poškozeny synchrony.
Oprava převodovky navíc není jednoduchou a levnou záležitostí. Stojí desítky tisíc korun u těch nejlevnějších aut a klidně čtvrt milionu korun u těch dražších. V lepším případě může jít o mírné poškození, které lze opravit. Horší možností je destrukce převodového systému a nutná kompletní repase či výměna. Vyplatí se tento zlozvyk odstranit.