Modrá je dobrá? Tohle u aut až tak neplatí, existují odstíny barev, díky kterým neproděláte při prodeji velké peníze.
Otázka ztráty hodnoty automobilu je velmi široké a složité téma. Na tom, jak hodnotné bude auto za několik let, má vliv řada faktorů. Původní pořizovací cena, značka, typ pohonu a paliva, výbava. A, pro někoho překvapivě, také barva karoserie. Automobil nejvíce ztrácí na hodnotě v prvních třech let od prodeje. Donedávna platilo, že po této době mohla být tržní cena auta o desítky procent nižší. Jak je to v současnosti a co hodnotu dnes ovlivňuje?
Nájezd je důležitý, barva ovšem také
Současná situace na trhu s ojetinami zpomalila propad cen, některé ojeté automobily stojí více než nové, respektive ani nejdou koupit. Ale obecně pravidlo o propadu ceny platí. První rok, v podstatě okamžikem podpisu, auto ztrácí 10 % ceny. Po třech letech je dole 15 až 30 %, ale také klidně až 60 % ceny u některých nepopulárních exemplářů. Po deseti letech, hlavně u prémiových aut, může být cena nižší o 90 %. Ten, kdo koupil nový Mercedes S Klasse za 3 miliony korun, ho po deseti letech prodá za 300 tisíc.
Důležitým faktorem, který ovlivňuje cenu, je nájezd. Platí společenská představa, že auta do 100 tisíc najetých kilometrů mají vyšší hodnotu než auta s vyšším nájezdem. Dogma sice postrádá v mnoha ohledech logiku, neboť u tři roky starého auta je nájezd 100 000 km vysoký, u Fordu Mustang z roku 2005 je takové číslo na tachometru zcela v pořádku. Ale logika nehraje u nákupu auta vždy hlavní roli.
Netypická nebo nevkusná barva je problém
Subjektivně přistupují zájemci o ojetá auta k odstínům laku. Existují barvy, za které jsou zákazníci ochotni zaplatit víc než za jiné, byť by šlo o zcela identické modely se stejnými specifikacemi. Ten, kdo chce koupit výhodně ojetinu, by se měl dívat po hnědých barvách, právě ty ztrácejí první tři roky nejvíce na ceně. Jinak řečeno, za Volkswagen Passat 2.0 TDI ve stříbrné barvě zaplatíte víc než za ten samý s hnědou karoserií.
Vliv barvy na cenu se týká také minoritních značek, třeba Ferrari. Původní typická barva této značky byla žlutá, později červená. Nechat si nalakovat Ferrari na bleděmodrou?. Automobilka už vám asi nikdy žádné další auto neprodá, považuje to za prohřešek proti pravidlům. Zpěvák Justin Bieber byl zařazen na černou listinu Ferrari právě za modrou. A pravděpodobně od vás také auto nikdo nekoupí, určitě ne za tržní cenu.
Když jde o umění, cena auta se znásobí
Funguje to ale i naopak. Klasické Porsche 911 v duhových barvách vzniklo v pražském specializovaném centru Porška. Za návrhem a realizací lakování je známý umělec Jan Kaláb se svým typickým vícebarevným stylem. Jeho světové renomé a umělecký status dělají díky laku, který vlastnoručně nastříkal, z „obyčejného“ auta umělecké dílo v ceně několika milionů. Pro konvenčního zájemce o Porsche 911 asi takové auto není.
Téma vlivu barvy na cenu auta zpracovali v USA pracovníci portálu iSeeCars, jejich studie s názvem Barva auta a její vliv na hodnotu stanovila přesné rozdíly mezi jednotlivými odstíny barev přepočteno na procentuální cenové propady. Bylo zanalyzováno přes 650 000 tříletých aut a výsledkem je přehledná tabulka. S překvapivým výsledkem, barvou s nejnižší ztrátou hodnoty je žlutá. Verdikt je třeba vnímat v širších souvislostech.
Barva auta a ztráta hodnoty
- Žlutá: 4,5 %
- Oranžová: 10,7 procenta
- Fialová: 13,9 procenta
- Červená: 14,0 procenta
- Zelená: 14,0 %
- Modrá: 14,3 procenta
- Šedá: 14,3 procenta
- Béžová: 14,4 procenta
- Stříbrná: 14,9 procenta
- Bílá: 15,5 procenta
- Černá: 16,1 procenta
- Zlatá: 16,7 procenta
- Hnědá: 17,8 procenta
Z uvedené tabulky vyplývá, že největší propad hodnoty čeká po třech letech v provozu auta nejběžnějších barev, jakými jsou černá, bílá, stříbrná. Jistěže je třeba vnímat rozdíly v jednotlivých segmentech, jen těžko bychom asi našli BMW 7 v ostře žlutém odstínu. A je nepravděpodobné, že by za takové auto zaplatil někdo víc než za černé Speciální barvy nebo netradiční barvy pro dané modely představují problém s prodejností čili větší cenový pokles.
Z analýzy je patrná ještě jedna věc, a to menší pokles ceny, než jaký byl v průměru běžný v minulých letech. Auta, který byla levnější dříve o 30 %, dnes ztrácí na ceně pouze 15 % z původní hodnoty. Situace na trhu s ojetinami se v průběhu let změnila a dá se čekat, že vzhledem k narůstajícímu podílu elektrických aut na trhu se bude hodnota spalovacích stále držet, nebude klesat, u některých oblíbených modelů dokonce poroste.