Je lepší parkovat s rovným nebo vytočeným volantem? Jen jeden způsob je správný, drtivá většina řidičů chybuje a riskuje

Je lepší parkovat s rovným volantem nebo s koly vytočenými do strany? Jen jeden způsob je správný, nedělejte chybu a naučte se ho.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Na zaparkovaných autech je často vidět, že řidiči nenechávají kola rovně, ale odcházejí od aut, která mají vytočený volant. O účelu a smyslu tohoto rozhodnutí se vedou spory, někdo jej považuje za škodlivé pro technický stav automobilu. Existuje jak mnoho pověr o výhodách vytočených kol, tak také několik mýtů, které „dokazují“ čkodlivost takového jednání. Otočením volantu při parkování sledují motoristé výhody, ne všechny jsou zjevné na první pohled.

Ochrana proti poškození, do určité míry

Do zaparkovaného auta může nechtěně najet řidič jiného auta, mluvíme o takzvaném parkovacím šrámu. Někdo najede při parkování do jiného auta a pak, pokud není nikým viděn, ujede. Je obtížné najít viníka, ale díky vytočeným kolům je určitá pravděpodobnost, že řidič bouraného auta může při kontaktu narazit nejprve do pneumatiky. Může se stát, že nedojde ke kontaktu karoserie s karoserií. Následky takové kolize pak budou minimální.

iZdroj fotografie: iStock

Jistěže jde o určitou dávku štěstí při dané smůle, už jen ohledně volby strany pro vytočení volantu, ale lepší aspoň nějaká pravděpodobnost než nulová. Kdy je vytočení volantu vyloženě žádoucí a vhodné? Při zastavení auta ve svahu. Při takovém parkování se doporučuje natočit kola směrem k obrubníku. Při mimovolném pohybu auta, například při selhání brzd, by se auto posunulo jen o nepatrný kus a vozidlo by se opřelo o obrubník.

Vytočený volant jako prevence před popálením

V létě zase vytočený volant představuje určitý komfort pro řidiče. Vlivem slunečního záření se horní část kabiny, včetně všech prvkům součástí, tedy i volantu zahřívá na vysokou teplotu. Je nepříjemné se rozpálených částí dotýkat. Tím, že řidič nechá volant vytočený, ochrání část věnce před slunečným svitem a předejde tak přehřátí na vysokou teplotu. Samozřejmě v případě, že neotočí volantem právě o jednu celou otáčku. 

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

O vytočeném volantu ale také panují určité mýty, které upozorňují na riziko poškození automobilu při parkování s volantem vytočeným do strany. Třeba ten, že auto s vytočenými koly není možné při špatném parkování odtáhnout. To možná platilo kdysi, když se pro odtah používaly pevné držáky kol. Teď ale existují sofistikované postupy a univerzální vybavení, které umožňuje odtah vozidla s jakkoli vytočenými koly. 

Mýty vyvráceny, výhody jsou patrné

Mezi rozšířený mýtus, zejména mezi staršími řidiči, zvyklými na starší auta vyrobená do začátku devadesátých let, patří „obezřeté“ přesvědčení, že u aut s posilovačem řízení by měla být kola při parkování vždy rovně. Volant vytočený do strany však nemůže nijak poškodit komponenty vozu. Když motor neběží, čerpadlo posilovače řízení nezatěžuje. Na poloze volantu, kol, tak vůbec nezáleží.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podtrženo a sečteno, parkování s vytočeným volantem nepůsobí automobilů žádné potíže, nedochází ke zhoršování stavu jednotlivých dílů. Ani k poškozování celých systémů, zejména řízení, brzd nebo podvozku, nehrozí vylomení kol, mýty jsou vyvráceny. A naopak platí, že parkování s vytočenými koly může řidičům přinášet určité benefity, byť popravdě jen velmi nepatrné. Pokud řešit, zda parkovat s volantem rovně, tak s vytočenými koly řidič nic nezkazí.

Jak parkujte vy, s volantem rovně nebo do strany?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články