Dopravní expert potvrdil nemyslitelné. Na plné čáře je možné předjíždět

Předjíždění na plné čáře není zakázané, dokonce ani na té dvojité. Předjíždět ale není možné úplně každého.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jedno motoristické rčení s pejorativním nádechem říká, že čára není zeď. V podstatě má naznačit, že i tam, kde je striktní vodorovné dopravní značení, mohou je „ostřílení borci“ ignorovat a předjíždět. Ve skutečnosti to ovšem je skutečně tak, je možné předjíždět i místech, kde je plná čára, zcela legálně. A to dokonce i čára dvojitá. Má to ale svá specifika a je důležité dodržovat literu zákona. 

Zákon umožňuje předjíždět na plné čáře

Důležité je vědět, co říká zákon. Ten vyšel v podobě vyhlášky č. 294/2015 v §12 a rozděluje plné čáry na silnici na dvě různé.

Podélná čára souvislá (V1a)

Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci;

Dvojitá podélná čára souvislá (V1b)

Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění.

Jak chápat definici v prostředí reálného dopravního provozu? Zjednodušeně řečeno, na místě, kde je plná čára, lze předjíždět, řidič ale nesmí při manévru přejet čáru do protisměru. To znamená, že řidič v klidu předjede cyklistu, koně, koloběžku, dokonce i motorku, ovšem bez sidekáry. Pomůckou může být to, že předjet lze jednostopé vozidlo. Co má dvě stopy, předjíždět nesmíte.

Pozor ale na „chyták,“ čára nesmí být doplněna značkou Zákaz předjíždění, pak je zakázáno předjíždět kohokoli. Stejná situace v zásadě platí i u dvojité plné, i tam lze předjíždět, ovšem znovu, pouze není-li úsek doplněn značku Zákaz předjíždění, a neprotne-li přitom řidič dvojitou plnou čáru. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Přes plnou čáru lze odbočit, sjet a najet na silnici

Čára opravdu není zeď, abychom se vrátili na začátek, a jsou situace, kdy ji řidič smí přejet. Při objíždění překážky, pokud sjíždí mimo pozemní komunikaci nebo pokud na pozemní komunikaci najíždí. Nejprve sjíždění/najíždění. Pokud chce řidič sjet třeba na pole, louku, do lesa, tak při tom může přejet plnou čáru, typicky manévrem odbočení doleva. A stejně tak ji může přejet, pokud na silnici najíždí. Pozor, neplatí to samozřejmě pro křižovatku (pozemní komunikace), i kdyby kolem bylo pole brambor nebo les hustoty Boubínského pralesa. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

A teď k objíždění překážky. Opět si to pro názornost zjednodušíme. Překážkou není pomalu jedoucí senior v Hyundai ix20, jakkoli tak může při tempu 15 km/h do kopce působit. Překážkou je odstavené auto, kamion u krajnice, hromada dřeva. Cokoli, co se nepohybuje. Traktor s valníkem je překážka, stojí-li. Pokud jede, byť šnečím tempem, není to překážka.

U dvojité plné čáry je to velmi podobné, pouze s tím rozdílem, že tu není možné přejíždět pro sjížděné/najíždění z/mimo pozemní komunikace. Je rozdíl mezi předjížděním a objížděním. Objíždění je v pořádku, předjíždění/přejetí na plné čáře policie ohodnotí pokutou do výše 2 000 Kč. Předjíždění na plné čáře se značkou Zákaz předjíždění, to už je však větší prohřešek, kde může být udělena pokuta v rozmezí 5 000 až 10 000 Kč, 7 trestných bodů a zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok.

Věděli jste, že je možné na plné čáře předjíždět?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články