V příštím desetiletí zmizí z prodejen auta ze spalovacími motory. Nahradí je elektromobily, ve všech ohledech horší, včetně emisí CO2.
Všichni už víme o tom, že padl definitivní termín, kdy nám Evropská unie zakáže kupovat nová auta se spalovacími motory. Už teď automobilky říkají, že v roce 2025 začnou elektrická auta ukusovat velký podíl z trhu, u nás by tou dobou mělo být asi sto tisíc elektromobilů. Škoda bude vyrábět asi čtvrtinu produkce pouze na elektřinu. A od roku 2035, pokud se něco nezmění, už nebude vůbec možné, aby dealeři prodávali nová auta s jiným než elektrickým pohonem.
Ropa asi v budoucnu dojde, s elektřinou je to podobné
Zdá se, že nám nezbývá nic jiného než se smířit s tím, že budoucnost automobilismu je čistá elektrická. Podle toho, co je nám prezentováno, dojde zásoba fosilních paliv co nevidět (neříkalo se tohle už v 80. letech 20. století?), syntetická paliva jako kdyby neexistovala. Takže východiskem pro další veřejnou dopravu jsou elektrická auta. Nebo ne? Co kdybychom vám řekli, že elektřina na Zemi dojde mnohem dřív než zásoby ropy, tak důležité pro výroby nafty a benzínu.
O problémů, který elektrická auta mají, nikdo nemluví. Dělá se, jako kdyby neexistoval a elektromobilita je slepě protěžována bez ohledu na to, zda dává či nedává logiku, zda je řešením krize mobility. A mezi námi, existuje vůbec nějaká krize? Je tady závažnější potíž s elektrickými auty, než je doba potřebná na jedno nabití nebo kapacita akumulátoru. Jedná se o lithium, kov důležitý pro výroby baterií. I když malé množství, je zapotřebí do každého elektrického auta.
Víc elektrických aut, víc emisí CO2!
Člověk nemusí být matematik, aby přišel na to, že potřeba lithia pro celý automobilový průmysl bude obrovská, stačí si vynásobit počet aut s množstvím lithia, byť by mělo jít o několik gramů. Výsledek bude obrovský a pokud si někdo myslí, že světová naleziště lithia jsou neomezená, šeredně se mýlí.
Podle studie amerického časopisu Forbes poptávka po lithiu při výrobě elektromobilů v roce 2025 převýší nabídku. Tedy 10 let před tím, než EU zakáže prodej spalovacích motorů a v showroomu najdeme akorát elektromobil, stane se jejich zásadní výrobní materiál nedostatkovým. Jistěže jsou tady i jiné materiály, které známe už teď z japonských aut, ovšem nikl-metalové akumulátory nejsou ideálním řešením, zejména pro svou hmotnost.
Elektřina je možná alternativa, ale ne spása
Otázka nabídky a poptávky je jistě důvodem k obavám, ale to není všechno. Elektrická auta jako boj proti emisím oxidu uhličitého? Ale kdeže, i když samotná jízda elektromobilu neprodukuje CO2, tak jeho výroba tímto plynem prostředí zatěžuje, a to značně. Podle zprávy britské společnosti International Council on Clean Transportation vede výroba jedné průměrné lithium-iontové baterie pro elektrické auto k emisím 110 kg CO2 na kWh kapacity.
Opět trochu matematiky, kterou zvládne každý, i bez vysokoškolského diplomu. Vezměme Teslu Model S jako příklad, s uhlíkovou stopou 11 tun CO2. Aby se tomuto množství vyrovnalo BMW řady 3 s naftovým motorem, ujede asi 92 tisíc kilometrů. Tesla bude muset na identické množství ujet 400 000 km. Hybridy jsou na tom o trochu lépe, Volvo x<XC90 T8 Plug-in bude potřebovat na 110 tun CO2 ujet 222 000 km. V čem tedy spočívá výhody elektrických aut?!