Generální ředitel Fiatu Olivier Francois načrtnul plány elektrifikované Evropy, pochopitelně s Fiatem 500. Nemyslíme si, že je to reálné, a vysvětlujeme proč. Čtěte dále.
Před nedávnem se v Miláně a tamním Národním muzeu vědy a techniky Leonarda da Vinciho konala konference s názvem „Města řízená daty. Digitální infrastruktura umožňující udržitelný rozvoj měst“. Když pomineme futuristický název celé akce, (na druhou stranu ospravedlnitelný místem konání, da Vinci byl vizionář a futurista, proti němuž je Elon Musk s prominutím břídil) je navýsost zajímavé, jak se pojmy „data“ a „digitální infrastruktura“ promítnuly do některých příspěvků.
Bude nový Fiat 500e „mobilizovat Evropu“?
„Jako výrobce automobilů má FIAT zásadní roli v rozvoji udržitelné městské mobility,“ řekl Olivier Francois. „A není to jen obchodní postoj, ale také sociální poslání. Stejně jako po druhé světové válce s modelem 500, kdy FIAT doslova dával lidem a rodinám možnost pohybu, což bylo v té době nesmírně důležité. Nyní je to ještě důležitější, protože vstupujeme do „elektrického světa“ s novým elektrickým Fiatem 500 a udržitelnou městskou mobilitou“.
Abychom si to srovnali. Olivier Francois je generální ředitel Fiatu a současně ředitel globálního marketingu Stellantisu. Tedy člověk, jež má z titulu svého postavení a funkce poměrně dobrý přehled o tom, co moderní města opravdu potřebují. A jak by měla vypadat „mobilizace měst“. A ač velmi neradi, dovolili bychom si s panem Francoisem polemizovat. Nebo nám chce opravdu říci, že malé italské elektrické vozítko, jehož cena s větší baterií (jedinou rozumnou) startuje na 735 tisících korunách bude „mobilizovat města“? Obáváme se, že nikolivěk.
Malé rozměry, větší cenou
A to v oné ceně nemáme žádnou výbavou, stačí se trochu „rozparádit“ a jste na dohled částce 900 tisíc korun. Za mikro autíčko do města? Ano, do města, ale nikoli na „globální mobilizaci“. „Pětistovka“, neboli po italsku pěkně Cinquecento byla vždy především o stylu, kterého má opravdu vrchovatě. A umí si ho nechat zaplatit. Ale „vedoucí role v mobilizaci měst“ a stylovka pro dobře situované páry/singles (protože rodinné auto to opravdu není) jsou zcela odlišné pojmy. S dovolením.
A ohánět se mobilizací, které se kdysi ujala první, benzínová dvouválcová pětistovka je už úplně mimo. A panu Francoisovi to „projde“ jedině tím, že je shodou okolností CEO Fiatu. Téhož Fiatu, který vyráběl i onu legendární první pětistovku. Každopádně pro srovnání přikládáme několik zajímavých čísel:
- cena prvního Fiatu 500 byla v roce 1957 půl milionu lir
- průměrný plat dělníka v Itálii byl v roce 1957 kolem 37 tisíc lir
- k pořízení „pětistovky“ bylo tedy třeba zhruba 13 dělnických platů
- cena Fiatu 500e je v úplném základu (s menší baterií) 629 900,- Kč, průměrná hrubá mzda v ČR na dělnické pozici je nyní 28.500 Kč, nicméně nutno dodat, že na tuto mzdu zhruba 60% zaměstnanců nikdy nedosáhne. I tak je ale potřeba minimálně 22 platů k zakoupení Fiatu 500e
Dělnické auto vs. stylovka pro singles
Rozumíme tomu, že 500e nebyla nikdy koncipována jako „dělnické auto“. Jenže to právě původní pětistovka byla. A v tom je ten zásadní rozdíl. První „Cinquecento“ opravdu motorizovalo (nejen) Itálii a Fiatu za tento počin náleží navždy zápis do knihy slávy. Obáváme se ale, že 500e nikdy nic pořádně motorizovat nebude. Určitě to nebudou města Evropy, nebo dokonce Evropa jako taková. Na to je žel nová 500e poměrně malá a poměrně drahá.
I když jinak jde o docela povedený elektromobil. S větší kapacitou baterie (a cenou od 735 tisíc Kč) se dá na dojezd kolem 300 kilometrů opravdu spolehnout, navíc potěší extra rychlým nabíjením, kdy z „nuly“ na 50 procentech jste opravdu za několik málo minut. V podstatě tak s novou „pětistovkou“ nemusí být vůbec špatný život. Pokud tedy překonáte úvodní cenovku a čím dál dražší dobíjení. Ale „mobilizátorem Evropy“ se asi nikdy nestane. Ať se pan Francois nezlobí.