Automechanik prozradil, co servisy tají. Nepříjemné skřípaní stěračů lze opravit doma za pár kaček

Po určité době začnou každé stěrače zlobit, skřípat, nestírat. Oprava v servisu je drahá, přitom doma v garáži to zvládne každý za pár minut.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dřív nebo později dojde k tomu, co nemá rád žádný řidič. Stěrače začnou vydávat při zapnutí nežádoucí zvuky, Objeví se skřípání, chod stěračů bude nerovnoměrný a spojený s vibracemi. Navíc stěrače přestanou stírat celé sklo, podle zákona schválnosti přímo v zorném poli řidiče se začnou tvořit neotřená místa. Je to v důsledku opotřebení konstrukce jejich mechanismu, nic jiného, než vyčištění, ale častěji pouze oprava, zlepšení nezaručí. Jak dát skřípající stěrače zpět do dobré kondice?

Základním krokem je očista, často pomůže jen mýdlo

Tím, že nejčastější problém souvisí s nerovnoměrný pohybem stěračů, a tam je zapříčiněn opotřebením v čase, postup je jasný. Je třeba začít tím, že najdete a zjistíte, kde přesně to vrže. Otřete čelní sklo do sucha, zapnete stěrač na nejnižší rychlost, vystoupíte z auta a posloucháte. Pak namočíte sklo a sledujete, kde na skle dochází k nekvalitními čištění. Prohlídka a analýza stěračů zahrnuje jak poslechový, tak vizuální test.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S opatrností, abyste nezničili a nevylomili ramínka stěračů z kloubu, prozkoumejte gumičky stěračů. Mohou být poškozené. Části doléhající na sklo mohou být částečně nebo komplet odtržené. Také vlivem nejrůznějších činidel a chemikálii může dojít k zhoršení stavu materiálu. K trhlinám, ale také ke změně elasticity gumy, k jejímu ztvrdnutí. Na první pohled vypadá gumička dobře, není ale měkká a poddajná, nekopíruje tvar skla, je příliš pevná a tvrdá.

Výměna gumiček je snadná, vyplatí se trpělivost

Gumičku je možné s trochou zručnosti vyměnit. Při zakoupení univerzálních gumiček může být jejich délka větší než délka ramínek, bude zapotřebí je zkrátit. Při výměně se nevyplatí spěchat, manipulovat se stěrači opatrně a nevylomit je. Zlepšení může přinést rozebrání stěračů, omytí pryžových prvků důkladně teplou vodou s mýdlem nebo šetrným saponátem, také odmaštění v roztoku vody se solí. Některé rozpouštědla mohou obsahovat grafitový prach, ten je na stěračích nežádoucí. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Někdo ošetřuje stěrače silikonem, ale ten může ulpívat na sklo. Skřípaní může vycházet i z pohyblivých částí stěrače, je vhodné je namazat. Dobrým prostředkem je aplikace WD-40. Někdy vrzaní způsobují pružiny, řešením je jejich výměna, je snadná a levná. V neposledním případě může skřípaní vznikat pohybem gumy přes poškozené sklo. Tam není jiná možnost než mikropraskliny ošetřit speciálním čirým tmelem. Větší oděrky, zejména nevyhovující provozu auta, pak vyřeší pouze výměna celého skla.

Co vy, opravujete si stěrače sami?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články