Jak co nejlépe vychladit auto a nenastydnout? Existuje způsob, který používají chytří řidiči.
Horké počasí nutí řidiče velmi často řešit vysokou teplotu v kabině auta, či organizovat parkování s ohledem na slunce a stín. Valná většina řidičů primárně pro regulaci vnitřní teploty vozu používá klimatizaci. Jsou ale jedinci, kteří dávají přednost větrání takříkajíc přirozeným způsobem, tedy pomocí oken, jež otevírají za jízdy. Nepoužívají klimatizaci, zejména „aby nenastydli,“ což paradoxně i přes tropické teploty v létě skutečně hrozí.
Otevřené okno nebo puštěná klima? Obojí!
Ve vnímání staromódních řidičů také klimatizace „vysušuje vzduch“, což způsobuje nepříjemné pocity v nosohltanu. Vzduch z otevřených oken tyto vlastnosti nemá. Není sice tak studený, ale není také nepříjemně suchý jako proudění z klimatizace. Řidič s otevřenými okny nenastydne, pravdou však je, že v opravdu horkých podmínkách otevřenými okny nevyvětrá, jen prožene kabinou auta horký vzduch bez chladivého efektu.
Někteří řidiči využívají neotřelý způsob, kterým se chtějí vyhnout nachlazení a bolení v krku, ale zároveň ochlazují vnitřní prostor vozu. Otevírají okna a spolu s tím zapínají i klimatizaci. V takových podmínkách pak dochází ke snižování teploty vzduchu v kabině auta, navíc bez nežádoucího vysychání. Nutno připustit, že tento styl chlazení není právě ekologický a ekonomický.
Vyšší spotřeba za cenu chladu je přijatelná
S otevřenými okny se zvyšuje aerodynamický odpor auta, čímž roste spotřeba paliva. Zároveň dochází k pomalejšímu ochlazovaní než se zavřenými okny, klimatizace jede déle, takže je i více opotřebovávána. Krátkodobě to snad nevadí, ale dlouhodobé používání klimatizaci dříve vyčerpá. Přesto ale řidiči toto neřeší, když je venku 30 °C a více. Podle některých zdrojů nadměrný provoz klimatizace její životnost neovlivňuje, podle jiných, jak bylo již uvedeno, ano.
Tak jako tak dochází ke zvýšení spotřeby paliva, a to zhruba o 0,5 na 100 km jízdy. V dnešních podmínkách tak zaplatí na 50kilometrové cestě řidič průměrně asi o 100 korun více při takovém duálním chlazení. Ale pohodlí a komfort hrají prioritní roli a řidiči raději pořádně vychladí auto, než by škudlili peníze. Pro někoho je možná jízda se zapnutou klimatizací a otevřenými okny hloupá, zbytečná či bizarní. Ale musí se připustit, že funguje. Volba je na každém zvlášť.