Palubní počítač varuje řidiče, aby včas doplnil AdBlue. Při prázdné nádrži auto nenastartuje.
Ještě před pár lety mnoho řidičů nedělo, že nějaké AdBlue vůbec existuje. Pak ale přišla „krize“ s jeho nedostatkem, během několika dnů byly vyprodány veškeré zásoby této kapaliny a každý věděl, že AdBlue je, a že je nedostatkovým zbožím. Dnes už je situace opět v pořádku, jen ceny tohoto produktu vyskočily a už nikdy neklesly. Co tedy AdBlue je, a hlavně co se stane, když v autě dojde?
Na nádrž najede auto tisíce kilometrů. Pak nenastartuje
Obecný název je močovina AUS 32, výraz AdBlue je registrovanou obchodní známkou. Jde o roztok vody a syntetické močoviny v poměru 67,5 ku 32,5. Jde o prostředek snižování emisí nežádoucích výfukových plynů. Systém, který se jmenuje Selektivní katalytická redukce, spočívá ve vstřikování AdBlue před katalyzátor výfukových plynů. Chemickou reakcí pak dochází k rozložení škodlivých NOx na neškodný dusík a vodní páru. Normě EURO je pak učiněno za dost.
Jaká je spotřeba AdBlue? Závisí na klimatických podmínkách a jízdním stylu řidiče, ale průměrně si auto vezme na 1000 km 0,8 až 1,2 litru močoviny. V autě je pro AdBlue vyhrazena speciální nádrž s objemem cca 10 až 20 litrů v závislosti na značce a modelu. Je-li někde nádrž, pak to znamená, že se musí dotankovávat, a že obsah může dojít. Co hrozí, když řidič zásobu močoviny zcela vyčerpá?
Doplnit AdBlue zvládne každý průměrný řidič
Nutno říct, že o klesání hladiny močoviny v nádrži včas informuje palubní počítač a to s předstihem několika tisíc kilometrů. Nemělo by se tak stát, že řidiče nedostatek AdBlue zaskočí. Sofistikované palubní systémy hlásí dostatečně dopředu, kolik kilometrů auto ještě najede, než AdBlue dojde, a kolik močoviny je zapotřebí do nádrže doplnit.
Doplňování AdBlue je jednoduché. U starších aut je zapotřebí najít a otevřít hrdlo nádrže ukryté v útrobách auta, moderní stroje mají typicky modrý uzávěr hned vedle hrdla palivového systému pod víčkem. Doplnit AdBlue lze natankováním ze stojanu na čerpací stanici, podobně jako naftu. Anebo dolít z kanystru. Když se řidič necítí, doplnit AdBlue je možné i v servisu, jde samozřejmě o placený úkon.
Zásadní je dolít dost, ale nepřelít!
Některé automobily hlásí minimální i maximální množství k doplnění, typicky Volkswagen. Vyplatí se pokyny dodržovat. Menší než minimální množství systém nezaregistruje a bude hlásit stále nedostatek v nádrží. Naopak pokud natankujete přes maximální limit, čidlo neuvidí hladinu, bude pod ní a nahlásí chybu. Kterou odstraní až v servisu tím, že odčerpají AdBlue, vymažou chybu a načerpají správné množství AdBlue.
Při tankování ze stojanu je vhodné vnímat jak potřebné minimum, tak i ono maximum a včas vypnout čerpání s dostatečným předstihem, a hladinu nepřečerpat. Při nalévání z kanystru si buď množství odměřit anebo použít kanystr, který je menší než maximální možné množství. U aut bez maximální hranice se obvykle tankuje do prvního automatického vypnutí pistole.
Bez AdBlue auto pojede. Do prvního vypnutí motoru
Co se vyplatí, kromě dodržování správného množství, je dodržování čistoty. Při manipulaci může dojít k potřísnění roztokem močoviny. Na oblečení udělá nevypratelné skvrny, na karoserii vyschne a vytvoří bílé krystalky. Při zasažení popraskané karoserie či laku s oděrkami za velmi krátkou dobu propukne koroze. Vyplatí se vždy po čerpání AdBlue omýt veškerá místa, která přišla s AdBlue do kontaktu.
Když řidič ignoruje výstražná hlášení, ve chvíli, kdy AdBlue skutečně dojde, motor už nenastartuje. Pokud je močovina vyčerpána za jízdy, motor nezhasne, dá se s autem jet, ale jen do prvního vypnutí motoru. Lze dojet například na čerpací stanici a tam AdBlue doplnit. Jakmile ale řidič auto bez AdBlue vypne, motor už nenahodí. Pak nezbývá nic jiného než sehnat AdBlue, doplnit a pak teprve nastartovat.