Jak jezdit s co nejmenší spotřebou paliva? Stačí využívat jednoduchý přístroj či ukazatel, které má snad každé moderní auto.
Palivo je drahé a drahé bohužel ještě nějakou dobu zůstane. Pokud vůbec ještě kdy klesla cena nafty a benzínu na hodnoty, které byly obvyklé ještě před invazí Ruska na Ukrajinu. Řidiči se snaží jezdit co nejúsporněji a šetřit palivo snižováním průměrné spotřeby. Ve většině moderních aut existuje zařízení, které ke snižování spotřeby pomáhá, řidič o něm však neví a pokud ano, neumí ho používat.
Nezáleží na názvu, jde o snižování spotřeby
Vhodný termín je ekonomizér. Je třeba vysvětlit, že ekonomizéry jako takové jsou známé z jiných průmyslových oblastí. S ekonomizéry se běžné setkávají pracovníci energetického průmyslu, chladírenství a podobně. Jde o systémy, které snižují spotřebu energie tím, že předehřívají komponenty či kapaliny, minimalizují ztráty, zpětně používají a rekuperují odpadní energii. V automobilech tak lze označit zařízení, který pomáhají snižovat spotřebu.
Jde o nejrůznější systémy, od skutečně komplexních a sofistikovaných až po ty zcela jednoduché, mechanické, analogové. Jako jsou ukazatele aktuální spotřeby. Moderní automobily disponují systémy, které pomáhají řidičům pracovat se spotřebou. V některých případech signalizují, jak moc šlape řidič na plynový pedál a nabádají k menšímu tlaku na pedál. Udělují mu „zelené“ body, třeba v podobě symbolů květů či lístků.
Roste okamžitá spotřeba, musí klesnout otáčky
U některých aut je na přístrojové desce signalizace ke správnému řazení. To funguje tak, že pokud řidič příliš vytáčí motor do otáček, displej mu dá pokyn, aby přeřadil na vyšší rychlostní stupeň. A naopak, při podtáčení motoru dostává řidič pokyn k podřazení. Správné otáčky pomáhají snižovat rychlost a auto jede s menší spotřebou paliva. Zejména u levnějších aut, nebo těch starších, pokročilé systémy na monitoring spotřeby nejsou.
Vozy mají pouze ukazatel okamžité spotřeby. Ten je buď součástí palubního počítače. Anebo jde u některých aut o analogický ukazatel na mechanickém základě s klasickou ručičkou. V obou případech neslouží pouze k tomu, aby řidič věděl, „za kolik právě jede.“ Jde o nejjednodušší pomůcku, jak jezdit s co nejmenší spotřebou. Tyto „ekonomizéry“ lze používat tak, že když signalizují zvyšující se hodnotu, řidič na to má reagovat. Snížením tlaku na plynový pedál, nebo spíše odřazením na vyšší rychlostní stupeň.
Novější automobily zvládají snižovat spotřebu lépe
Některé automobily jsou vybaveny přepínáním jízdních režimů, kdy na výběr je Normal, Sport a Eco. Jde o různé nastavení řídících jednotek, které v daném režimu inklinují k odlišnému stylu jízdy. Sportovní režim (u automatu) nepodřazuje, zrychluje reakce plynového pedálu, preferuje vyšší otáčky. Eco režim je pravým opakem, preferuje chod motoru v nízkých otáčkách, čímž se snaží snižovat apetit motoru. Automatika v podstatě pracuje za řidiče.
Ten nemusí věnovat pozornost okamžité spotřebě, správným otáčkám, zařazení ideálního rychlostního stupně. Daní za ekonomickou jízdu je otupělá reakce na plyn a nižší dynamická pružnost. Ideálním způsob pro dlouhodobě nízkou spotřebu je moderní automobil, který využívá maximum technologie. Má efektivní spalovací motor. Nastavení ekonomické jízdy. Tempomat. Ukazatel stavu paliva. Nejlépe také monitoring rekuperace.
Ekonomický režim není pro závodníky
Jsou vozy, a nejedná se vyloženě o plné hybridy, které umí kinetickou energii z brždění zužitkovat. Při aktivaci veškerých systémů vůz sám aktivně jede v režimu nízké spotřeby. U starých nebo méně vybavených aut je odpovědnost a spotřebu na řidiči. S moderním systémem nebo jen s mechanickou ručičkou analogového ukazatele, vždy jde v důsledku o kombinaci rychlosti, otáček, akcelerace a zařazeného rychlostního stupně.
Někdy je vzrůstající okamžitá spotřeba v pořádku a ovlivnit příliš nejde. Při rozjezdech a při předjíždění. Ve všech ostatních situacích by měl řidič na okamžitou spotřebu reflektovat. S jednou výjimkou, a tou je ochrana zdraví a života. Ekonomická jízda nikdy nemůže být nadřazena bezpečnosti. To znamená, že při předjíždění je třeba šlápnout na plyn, aby byl manévr bezpečný, ne úsporný. Je chybou předjíždět bez akcelerace a poléhat na setrvačnost. Nesprávné je také jet s očima neustále přilepenými na ekonomizér, řidič musí sledovat zejména provoz kolem sebe.