Nový kompaktní crossover překvapí výbavou i rozumně nastavenou cenovkou. Vozy této automobilky se v Čechách už dostatečně zabydlely.
Že Dacia dokázala dokázala najít i ty nejmenší skuliny na trhu a zaplnit je atraktivními produkty, jsme tady psali již nejednou. Že k těmto produktům dokázala přiřadit ještě atraktivnější cenovky je již také známý fakt, a také za to od nás sklidila zasloužený aplaus. A pochopitelně nejen od nás. Na svobodném podnikání a svobodném trhu je však možná nejlepší to, jak se jednotlivé firmy předhánějí v co nejlepších a nejvýhodnějších nabídkách. Konkurenci Dacii pochopitelně nevyjímaje.
O cenově dostupné vozy bude vždy zájem
A tak bylo asi jen otázkou času, kdy do „rumunských výsostných vod“ vpluje jiná ryba, která se tam bude chtít zabydlet. A trochu si z toho prosperujícího moře uzmout pro sebe. A nenechat se přitom příliš nahánět od rumunské pobřežní stráže. Zkrátka přijít, zabydlet se a fungovat vedle sebe tak, aby si rybáři na březích mohli vybrat podle svého gusta. Co na tom, že jedna ryba je spíše francouzská než rumunská, a ta druhá je až z Jižní Koree. Chutné ryby plavou všude.
Cílovou skupinu mají totiž obě stejnou. Zákazníky, co z nějakého důvodu nechtějí klasický nízký hatchback (nebo sedan), co v zimě (a nejen v zimě) ocení pohon všech kol a nechtějí současně za auto dát někdy opravdu nekřesťanské peníze. Co nepotřebují „prémiovou značku“, navíc s místy nepříliš prémiovou kvalitou. Ale spokojí se s tím, když jejich auto bude plnit svoji funkci, bude spolehlivé, nebude mít příliš zbytečností navíc a jeho provoz nebude příliš drahý.
Recept na úspěch (nejen) podle Dacie
A přesně podle takového receptu se rozhodla Dacia vyrábět a nabízet svoje produkty. A vychází jí to. Když se podíváme speciálně na Duster, což je jeden z „imagemakerů“ celého úspěchu Dacie, tak v jeho kategorii, tedy v kategorii malých crossoverů je poměrně nabito. Namátkou můžeme zmínit Renault Captur, Volkswagen T-Roc nebo třeba Peugeot 2008. Jenže zatímco „tradiční“ výrobci si za tuto módní a oblíbenou kategorii neváhají říct o někdy vpravdě peprné ceny (speciálně VW se za poslední měsíce doslova „utrhnul“ z řetězu), Dacia na to šla jinak.
A nabízí auta se skvělým poměrem výkon/cena, dostupná lidem, kteří byli zvyklí dát za auto nižší stovky tisíc, a cokoli přes půl milionu je pro ně příliš. A že takových zákazníků je v českých luzích a hájích stále poměrně hodně (a bude jich víc a víc, s ohledem na ekonomické vyhlídky) je asi nabíledni. Své už o tom asi ví i naše Škoda, jež dokázala třeba Octavii zdražit o stovky tisíc „bez mrknutí oka“. A teď tak trochu dodatečně zjišťuje, co na to říkají její zákazníci. Že nejsou nadšeni a mnozí šli zalovit jinam, je nabíledni také.
Dacia však v definování optimálního poměru výkon/cena pochopitelně není sama. Podobně zareagoval třeba i korejský Ssang Yong, jenž má na našem trhu slušnou tradici (a vybudované prodejní a servisní zázemí). A ve výrobě SUV nebo crossoverů ostatně také. A tak jak Korando, které můžeme řadit mezi středně velké SUV, tak menší Tivoli, které je spíše crossoverem dokáží nabídnout zajímavou hodnotu za ještě zajímavější peníze. Tivoli, přímý konkurent Dusteru pak v této disciplíně obzvlášť vyniká.
Cenově velmi zajímavá nabídka
U nás je nabízen s motorem 1,5GDI o výkonu sympatických 163 koní. Což je mimochodem víc, než Duster v jeho nejvýkonnější motorizaci. S volitelným pohonem čtyř kol za rozumný příplatek 39900 Kč a s velmi bohatou výbavou přitom cenově stále zůstává v „rumunských vodách“. Oproti Dusteru ale Tivoli nabízí přeci jen propracovanější a hodnotněji působící interiér. Nemluvě o doplňcích, které u Dacie ani zvolit nejdou (LED světlomety nebo asistent pro změnu jízdního pruhu).
K poslednímu červenci sice skončila zvýhodněná akce na paket Style+, i tak lze ale stále koupit variantu Style za 419 900, za nejvyšší stupeň Clever (kde máte ve výbavě takřka vše) pak dáte bez stokoruny 475 000 Kč. Příplatkové pakety Clever+ nebo Tech jsou k mání za 38 900 Kč a 34 900 Kč. Duster 4×4 a s motorem 150 koní začíná na 555 tisících. Cenově jsou tedy oba vozy de facto totožné. Při vší úctě k Renaultu a Dacii bychom ale rozhodně nejdřív vyzkoušeli Tivoli, než bychom podepsali objednávku na Duster. Navíc Ssang Yong nabízí záruku 5 let, o dva roky delší, než Dacia.