Střední třída je po dekády ostře sledovaná, jsou tam hity i problémové řady. Některé mají motory, které jsou vyloženě problematické.
Ojeté modely uvedené v nadpisu i níže v článku byly v mnoha ohledech velmi dobré při prodeji prvním zákazníkům a jsou dobré i jako ojetiny. Také po letech mají co nabídnout, existují však verze, kterým se vyplatí vyhnout. Některé vozy měly a stále mají potíže s antikorozní ochranou, některé rzi odolávají velmi dobře. Všechny však mají problémy s určitými pohonnými jednotkami. Těm je zapotřebí se vyhnout, v opačném případě hrozí značné náklady za servisní úkony.
VW Passat B6 2.0 TDI PD
Je-li nějaké auto ikonou střední třídy, a to dlouhé roky, je to Volkswagen Passat. Zbožňovali ho, zbožňují a zbožňovat ho budou i nadále generace soukromých řidičů, provozovatelů firemních flotil, taxikářů, manažerů i obchodních cestujících. V rámci modelové výměny se po strohé generaci B5 představila řada B6. Ve výrobě byla mezi roky 2005 a 2010 ve verzích sedan a kombi. Vizuálně atraktivní karoserie se potýkala bez ohledu na nájezd a stáří s korozními problémy.
Koroze je problém, kvalita kabiny určitě ne
Interiér byl vyroben podle standardů koncernu s typickou pečlivostí a smyslem pro detail, z kvalitních materiálů. Dnešní ojetiny vycházejí z toho, jak moc se první majitel plácl přes kapsu nad seznamem příplatkové výbavy, dají se snadno najít kusy s automatickou klimatizací, střešním oknem, dotykovým displejem nebo parkovací kamerou.
Mimo potíže s korozí je největší slabinou VW Passat B6 tolik oblíbený motor 2.0 TDI naladěný na výkon od 140 do 170 koní. Dieselový čtyřválec oslňoval svou pružností a spotřebou. Jako nový fungoval správně. Po překročení 100 až 150 tisíc kilometrů nájezdu se začaly objevovat problémy se vstřikováním, praskáním hlav, vadným olejovým čerpadlem. Agregát byl výrazně vylepšen vstřikováním Common Rail v roce 2008.
Škoda Superb II 2.0 TSI
Recept na úspěch v segmentu střední třídy má v podobě české automobilky Škoda jméno Superb. Auto příbuzné Passatu dokáže zaujmout publikum svou prostorností, zejména pro cestující na zadních sedadlech. Místo pro nohy je neuvěřitelné. Příkladná je antikorozní ochrana, odolná konstrukce a vnitřní zpracování. Druhá generace vyráběná mezi lety 2008 a 2015 byla v prodeji, podobně jako Passat, jako sedan i kombi. Tolik pozitiva, nyní minusy.
Opatrnosti není nazbyt při výběru pohonných jednotek. Automechanici doporučují vyhnout se zejména benzínovému čtyřválci 2.0 TSI o výkonu 200 koní. Ten byl jako nový silný, kultivovaný, s přijatelnou spotřebou paliva, ovšem velmi rychle se objevily obtíže. Příliš malé pístní kroužky, natahování nebo dokonce praskání rozvodového řetězu jsou typické problémy. Vyhnout se vyplatí také motoru 1.4 TSI z řady EA111.
Citroen C5 II 1.6 THP
Poslední generace Citroenu C5 s kódovým označením X7 byla ve výrobě od roku 2008 do roku 2017, jak už je ve třídě tradicí, jako kombi i sedan. Pod zajímavým vzhledem s francouzským šarmem byla u většiny aut bohatá výbava. Bezvadná ochrana proti korozi, solidní zpracování a ve vyšších výbavách také pro Citroen typické hydropneumatické odpružení s proměnnou tlumící silou a nastavitelnou světlou výškou.
Podvozek je pohodlný, s typickou francouzskou technologií
S naftovým motorem je C5 skvělým autem, nicméně pohonná jednotka 1,6 THP vyvinutá společně s BMW mezi povedené motory nepatří. Výkon 150 koní a točivý moment 240 Nm jsou dostačující, za problémy s rozvody nebo nestabilním vstřikováním ale nestojí. Pokud benzín pod kapotu, tak v podobě 211 koní atmosférického třílitrového šestiválce.
Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Asi nejkrásnější model střední třídy. I ten, kdo nemá rád italské vozy, musí uznat, že je 159 nádherná. Pro automobilku byla zpátečním lístek mezi kvalitní a slušně vyrobená auta. V letech 2005 až 2011 byla vyráběna jako elegantní sedan a stejně elegantní kombi. Daní za vzhled kombíku byla jeho velmi omezená kapacity v zavazadlovém prostoru. Vizuálně atraktivní je automobil i dnes, po letech, a to jak zvenku, tak i uvnitř.
Řada 159 dokázala, že kombi může být hezčí než sedan
Kabina je zaměřena na řidiče, s funkčním designem. Je-li méně prostoru v kufru, tak ani na zadních sedadlech ho není nadbytek. Kultivované naftové motory 1.9, 2.0 a 2.4 JTD byl a stále je na trhu ojetin v nabídce i benzínový agregát 2.2 JTS. Trpí problémy se vstřikováním paliva a variátorem časování ventilů. Sportovní projev za riziko drahého servisu nestojí. Lepší vsadit na novější 1,75 TBI.
BMW 320 SI E90
S každým dalším rokem klesají ceny trojkové řady a rostou nájezdy. Stabilní jsou náklady na servis, nelze říct, že tak jak BMW 3 generace E90 stárne, je s ohledem na servis dostupnější. Z Mnichova vyjela trojková řada jako sedan, kupé, kombi a kabriolet. Karoserie je dokonale chráněna proti korozi, uvnitř auta ale není moc místa a ani kombi není ukázkou prostornosti, vedle Passatu nebo Superbu se musí řada 3 stydět v koutě. Vše je zaměřeno na řidiče, ten se za volantem cítí jako ryba ve vodě. Materiály kvalitní, zpracování také.
DNA společná se závodním speciálem je na škodu
Horší je to s motory, přestože je E90 320 SI spojeno s světem motorsportu, BMW jej potřebovalo k získání homologace pro své závodí speciály WTCC, pro majitele představuje jen finanční zátěž. Aby řidič dostal z ručně skládaného dvoulitrového čtyřválce 173, musí ho hodně točit. Motor není příliš spolehlivý, po 100 tisících kilometrů může dojít na nutnost částečné opravy, hrozí i generála. Klikový systém, Vanos, je toho mnohem víc, co může udělat řidiči vrásky na čele. Vyplatí se vybrat některý jiný motor z poměrně široké nabídky.
Renault Laguna III 1.5 dCi
Třetí generace Renaultu Laguna putovala jako nová k zákazníkům mezi roky 2007 a 2015. Po technických potížích druhé generace kladl u nástupce Renault důraz na kvalitu, Laguna nemá problémy s korozí. V nabídce byl sedan, kombi a také kupé. Do interiéru se vejdou čtyři dospělí, nabídka motorů byla překvapivě široká. Od malých motorů až po šestiválce, jak ten naftový s objemem třech litrů, tak benzínový 3.5 V6 s DNA společnou s Nissanem 350 Z.
Japonské kupé poskytlo sportovní motor
Na druhé straně motorového spektra je 1.5 dCi s výkonem 110 koní, a to je agregát, kterému se vyplatí vyhnout. Nemá dostatek výkonu, naopak má dost problémů s odolností, zejména u prvních kusů výroby. Interval 30 000 km jen zvyšuje pravděpodobnost poruchy. V extrému hrozí zadření motoru. Čím mladší vůz, tím méně problémů, postupem času byl totiž motor laděn a zlepšován.
Toyota Avensis III 2.0 D-4D
Pokud existuje nenápadné auto s velkým potenciálem, je to Toyota Avensis, řidiči ji dlouhodobě mají rádi, a to platilo i pro třetí generaci vyráběnou v letech 2007 až 2012. Do auta se vešla pohodlně čtveřice osob, výbava mohla být široká. Kvalita materiálů konečně dosáhla evropské úrovně, i díky lokalitě montáže. To, že auto vznikalo v britských továrnách neovlivnilo kvalitu negativně, ta je příkladná. Platí to i pro benzínový motor, ne však pro naftový 2.0D-4D s výkonem od 124 do 143 koní. Turbo, vstřiky a dvouhmota mají překvapivě nízkou životnost, a to znamená riziko vysokých nákladů na servis.
Mazda 6 II 2.0 MZR-CD
Auto, na které si možná zájemce o auto ze střední třídy vzpomene až po chvíli, nicméně jde o model s bezporuchovým provozem. Mazda 6 druhé generace s označením GH byla vyráběna v letech 2007 až 2012. Kombi, sedan či liftback, bylo z čeho vybírat u dealerů a stále je v autobazarech. Bohužel Mazda trpí na korozi a problém zpomalí jen pečlivá údržba.
Skvělé jízdní vlastnosti, špatný naftový motor
Jinak kvalita v pořádku, auto plní požadavky náročné evropské klientely. Naftový čtyřválec 2.0 trpí problémy s ucpávání jednotek sání, hrozí i zadření motoru. Lepší je volit 2.2 MZR-CD ve výkonových variantách 163, 180 a 185 koní, i když i zde se vyplatí maximální opatrnost. Bezporuchový provoz znamená volit benzínový motor, s dieselem si zájemce koleduje o potíže.