Šest nejhorších dieselových motorů, kterým se u ojetin rozmanitých značek vyplatí vyhnout velkým obloukem

Kdo nechce sednout na lep, nekoupí si naftovou ojetinu s problémovým motorem. Které motory to ale jsou?

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Naftové motory zažívají tak trochu renesanci po období temna, které přišlo s aférou Dieselgate. Mediální masáž a fakt, že některé automobilky modifikovaly data, resp. nastavení řídících jednotek v testovacích podmínkách, se projevily jakýmsi upozaděním naftových aut. Určití výrobci dokonce od vozů s diesely ustoupili zcela. To je určitě škoda, protože v některých autech silný naftový motor dnes chybí a benzín s hybridem prostě plnotučný nafťák nezastoupí. Typicky třeba Porsche Cayenne.

Diesely byly nějaký čas upozaděné. Neprávem!

Dnes je už jasné, že naftový automobil je ekologičtější než elektromobil, i když to nechtějí zelení fanatici slyšet. Nedávné testy a analýzy potvrdily, že naftová Škoda Octavia 2.0 TDI má menší ekologický dopad a slabší uhlíkovou stopu než výroba, život a likvidace elektrického vozu. Je jisté, že stále má smysl do naftového auta investovat a pokud za pár let spalovací motory skončí, tak dnes více než kdy předtím. U ojetin pak platí, že je zapotřebí vybírat pečlivě, a vědět, které motory patří mezi ty nejvíce problematické. O které jde?

Subaru 2.0D

Plochý naftový čtyřválec vytvořilo Subaru v podstatě pouze pro evropský trh. Dnes už jej v nabídce nemá a z globálního hlediska se vlastně vůbec nic nestalo. Škoda, že si automobilka uvědomila, že Evropa pro ni není důležitá i u STI a BRZ, ale to je téma na jiný článek. Dieselový boxer nabízel výtečnou spotřebu a slušný výkon, Subaru z aut s naftovým motorem dokonce odstranilo redukci s vysvětlením, že tak silný motor ji do terénu nepotřebuje. Agregát byl hlučnější než kultivované koncernové pohonné jednotky a být to jediný nešvar, nic by se nedělo.

Subaru Forester - spolehlivé SUV iZdroj fotografie: Subaru

Bohužel turbodiesel s protiběžnými písty trpěl karbonizací, ucpáváním vstřiků, praskáním kliky. Řešením byla oprava spojená s výměnou polomotoru. Z jiného úhlu pohledu se motor přehříval a deformoval. Tak jako tak, do roku 2011, kdy proběhlo zlepšení, přišla na trh auta, která dříve či později musela na generálku motoru. Naftové modely Forester, Outback, Legacy a Impreza vyrobené v letech 2007 až 2011 se vyplatí nechat na prodejní ploše autobazaru bez povšimnutí.

Ford 2.0 TDCi

iZdroj fotografie: Ford

Ne právě zdařilý naftový agregát se objevil v autech s modrým oválem ve znaku.  Dvoulitr TDCi bychom našli zejména v populárním modelu Ford Mondeo, v letech 2000 až 2009 pod kódovým označením ZSD420. Jaké problémy turbodiesel ve Fordu měl a má? Degradující vysokotlaké čerpadlo ucpává vstřikovače, k opravě je zapotřebí přistupovat komplexně, částečná výměna nebude stačit a zanedlouho se problémy zase objeví. Dvouhmota je další slabinou, ostatně typickou pro moderní naftové pohonné jednotky.

Volkswagen 2.0 TDI PD

iZdroj fotografie: Volkswagen

Populární motor s logem TDI, nicméně řidičům nadělal nemálo vrásek na čele a průvan v peněžence. V nabídce byl v letech 2003 až 2007, v modelech Volkswagen Golf, Passat Touran a Sharan. Dále v Audi A3, A4, A6. Samozřejmě také v modelech Škoda Octavia a Superb a koncernových sourozencích Seat Altea, Toledo a Leon. Dvoulitrovému TDÍčku se po delších nájezdech objevovaly praskliny na hlavách, porouchával se pohon olejového čerpadla.

Renomé TDI se zlepšilo s koncem systému čerpadlo-tryska

Náklady na opravy byly nákladné, lepší komponenty vyřešily část problémů až v roce 2008. Ani vstřikovače značky Siemens nepatří mezi spolehlivé, často selhávají. Zde problémy skončily s koncem systém Pumpe-Düse, s nástupem Common-Railu v roce 2007. Motor 2.0 TDI CR už není na černé listině a jde o skutečně povedený koncernový turbodiesel.

ISUZU V6 alias 3.0 dCi, CDTi a TiD

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle zkratek je zřejmé, že se jedná o pohonné jednotky značek Renault, Opel a Saab. Vidlicový šestiválec původem od Isuzu bychom našli v Renaultu Avantime, Espace a Vel Satis, v Opelu Vectra a Signum a v Saabu 9-5. Výkon 177 koní byl stejný pro všechny výše uvedené vozy, jakkoli se agregáty lišily označením, a to P9X701 u Renaultu, u Opelu byl motor znám jako Y30DT a u Saabu šlo o D308L.

Motor byl zprvu skvělý. Po najetí 150 000 km přišlo rozčarování

Kromě výkonu je shodná i další věc, a to poruchovost. Vznětový motor Isuzu byl znám svou kultivovaností a výkonem, ovšem kouzlo opadlo s dosažením 150 000 km. Ukázalo se, že motor má závažnou konstrukční chybu a neustále se přehřívá. Doporučení? Vyhnout se tomuto motoru za každou cenu. Jinak řečeno, vyhnout se vysokým nákladům za servis

Mazda 2.0 CiTD

iZdroj fotografie: Mazda

Slušné auto za slušné peníze na trhu aut z druhé ruky, výjimečné zejména svými jízdními vlastnostmi. Chvalozpěv však skončí, dojde-li na otázku koroze, ta je u starších Mazd problémem. Druhou slabou stránkou je naftový motor, pokud Mazdu, tak s benzínovým agregátem. Turbodiesel najdeme pod kapotou modelů Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6 a Mazda MPV.

Dvoulitrový turbodiesel s kódem MZR-CD – RF přišel na trh v roce 2002 a je vysoce citlivý na kvalitu oleje. Krom toho se porouchává systém vstřikování nebo dvouhmotový setrvačník. Dále se objevují poruchy regulátoru volnoběžných otáček, praskliny mezichladiče, poškození EGR ventilu. Benzín dává opravdu větší smysl.

BMW 2.0d

iZdroj fotografie: BMW

Řadový benzínový šestiválec je sice ikonickým agregátem typickým pro BMW,  ale nafta je s bavorskou značkou spojena také. Opatrnost se vyplatí u modelů vybavených dvoulitrovým turbodieselem s označením M47D20 / M47TUD20. Jde o agregát, který umí zafungovat jako díra na peníze, díky košatému seznamu technických problémů a vyšším cenám náhradních dílů i práce v servisu.

Diesel od BMW ano, ale ne každý. Vybírat se vyplatí!

Co na majitele čekalo? Od poškození turbodmychadla přes problémy dvouhmotového setrvačníku až po vstřikovače či praskliny na klikové hřídeli. Je lepší se exempláři s tímto motorem vyhnout, pokud na něm zájemce bude trvat, bez zkušeného automechanika a podrobné prověrky je nákup ne rizikem, ale téměř jistotou potíží. Jedná se o modely BMW řady 1, BMW řady 3, BMW řady 5 a BMW X3 vyrobené v letech 1998 až 2005. A také o Land Rover Freelander.

Jaký je podle vás nejhorší diesel?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články