Jezdit s autem se samočinnou převodovkou neznamená nesoustředit se na jízdu. Řidič by neměl podceňovat základní pravidla a měl by o převodovku pečovat.
Řidiči nevědomky ničí automatickou převodovku. Ignorují šest základních pravidel a platí statisíce za opravy
Ovládání samočinného řazení je zdánlivě jednoduché, a i když by se mohlo zdát, že není co zkazit, opak je pravdou. Automatická převodovka je poměrně komplikovaný systém. Jako takový vyžaduje nejenom předepsaný servis, ale také zodpovědný přistup. Šlapat na brzdový nebo plynový pedál nestačí, řidič musí být vice angažován a k převodovce se chovat s citem. Co je zapovězeno v autě s automatem dělat?
Akcelerace hned po nastartování
Nikdo nečeká, a nebylo by to ani správné, že po nastartování bude řidič sedět za volantem a čekat, než se auto zahřeje na provozní teplotu. Správné je nastartovat a jet. Tedy přesněji řečeno, nastartovat, dát autu pár sekund, aby se všechny systémy probraly k životu. Pak klidně přesunout volič převodovky do polohy D a vyrazit. Přístupem, kdy řidič startuje, téměř zároveň tlačí volič do pozice D a rovnou šlape na plyn, auto nadměrně zatěžuje a opotřebovává.
Vyřazování na neutrál při jízdě z kopce a na křižovatce
Ten, kdo chce za každou cenu šetřit palivo, vyřazuje pravidelně při jízdě z kopce z polohy D na neutrál. Je důležité vědět dvě věci. První, moderní auto při brzdění motorem odstavuje dodávku paliva a žádné nespotřebovává. Druhá, změny mezi jednotlivými „stupni“ na voliči jsou pro systém více zatěžující, než se obecně ví. Řidič by měl mezi D, N a R volit ideálně pouze když auto stojí a motor běží na volnoběh.
Liný řidič, holé neštěstí. A opotřebování převodovky
Vyřazovat z D na N není vhodné ani když auto zastaví na křižovatce a řidič čeká, než na semaforu padne zelená. Někdo pravidelně s automatem přijede na světla, zastaví, přeřadí na P, protože je líný stát pravou nohou na brzdě. A to je špatně. Dochází k opotřebovávání spojky a brzdících pásů v převodovce Lepší je nechat zvolenou polohu D a stát na brzdovém pedálu.
Řazení ve vysokých otáčkách
Jak už bylo řečeno, vyřazovat z D na N nemá smysl. A je důležité zpětně řadit D ve správných otáčkách. Pokud jede řidič s vyřazením na neutrál, když pak chce znovu akcelerovat, nesmí být otáčky příliš vysoké. Když už, tak se vyplatí ušetřit převodovku šlápnutím levou nohou na brzdu. Následně zařazením voliče do polohy D, přidáním plynu pravou nohou a uvolněním brzdy. Hydroměnič tak lépe zvládne změnu režimu.
Zařazování zpátečky, když auto nestojí
Velkou chybou je, když řidič chce couvat a zvolí pákou polohu R ještě předtím, než se auto zcela zastaví. Při zastavení kol se zastaví i planetová soukolí v převodovce. Pokud vůz nestojí a dojde ke změně z D na R, vyvolá to nadměrné tření mezi brzdícími pásy a bubny. Životnost převodovky se razantně zkrátí.
Řazení P před zastavením
Přesunutí voliče převodovky do polohy P aktivuje v převodovce parkovací západku. Ta usedne do svého ozubeného kola za účelem zamezení dalšího pohybu automobilu. Pokud však řadí řidič P ještě za pohybu auta a nečeká na úplně zastavení, zub nezaskočí plně do západky a může se zlomit. Dalším zásadou, která s tím technologicky souvisí, je parkování v kopci pouze se zvoleném P, bez parkovací brzdy. Není-li parkovací brzda aktivována automaticky, je důležité ji vždy po zaparkování zapnout.