Zásadní díl, který řidiči v autě zarytě ignorují. Když dojde na kontrolu, už je obvykle příliš pozdě

Díl jednoduchý svou koncepcí, ale zásadní pro svou funkci a důležitost. Většina řidičů ho nekontroluje, na poškození přijde, až když je pozdě.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Dnešní doba je dobou spěchu, rychlosti, maximálního nasazení. Není čas ztrácet čas drobnostmi, společnost je zaměřena na výsledky. Řidiči tak velmi často ani ne snad zapomínají, ale prostě a jednoduše neřeší z nedostatku času povinnosti, které by měli ke svému autu mít. Přehlížejí technický stav vozidla, veškerou péči zužují na tankování paliva a doplňování kapaliny do ostřikovačů.

Bez pravidelného servisu základní díly degradují

Proto se stává že velmi důležitý prvek nemá patřičnou pozornost a pokud, už se mu věnují je příliš pozdě. Základem dobře fungujícího auta je pravidelný servis. V pravidelnosti totiž spočívá to, že začínající porucha se dá odhalit poměrně včas. Většina poruch totiž pochází z nedbalosti a nepečlivosti, riziko vzniku nežádoucího technického problému lze minimalizovat pravidelným ročním servisem.

iZdroj fotografie: PxHere

Někteří řidiči upřednostňují estetický dojem z auta před technickým stavem, a než aby investovali do práce automechanika, platí za čištění karoserie. Když už dojde na lámání chleba, existuje díl, který vyloženě trpí nečistotou, na něj ale ruka specialisty na úklid nesáhne, jak je rok dlouhý. Řeč je o chladiči, o nejvíce zanedbávaném automobilovém dílu. Proč a jak řidiči zanedbávají chladič? Je to jednoduché.

Mokré listí vytvoří směs, která způsobí korozi

Až na výjimky je chladič obvykle umístěn v přední části automobilu. A je tak vystaven povětrnostním vlivům, štěrku, kamínkům, hmyzu, posypové soli. Všemu, čím auto projede. Všechny tyto částice a zbytky materiálů ulpívají na chladiči a omezují jeho účinnost. Tím se snižuje kvalita chlazení automobilu, je to zřetelné při vysokých teplotách nebo při jízdě v dopravních zácpách. Proces čištění chladiče je sám o sobě složitý, díky struktuře, i jeho relativní náchylnosti na mechanické poškození.

iZdroj fotografie: PxHere

Ale svépomocí lze vyčistit lamely od nečistot například za pomocí WD-40, vody a kartáče s měkkými štětinami. Pomoci může demontáž předního nárazníku. U některých aut, díky konstrukci, se dlouhodobě lepí na chladič zejména suché listy, biologické zbytky, bahno, a tato směs působí na chladič korozivně. Stačí pár let ignorace a jednou přijde nevyhnutelné, chladič se proděraví a motor začne „vařit.“  Naposledy, prevence je jediným způsobem, jak kondici chladiče zajistit a nepřijít o desítky tisíc za servis.

Jak čistíte chladič vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články