Srovnávací test 5 levných směsí do ostřikovačů: Nečekaný vítěz je nejlevnější a koupíte ho všude

Jsou levné směsi do ostřikovačů, nabízené v supermarketech a hobbymarketech opravdu horší, než drahé a „značkové“ verze z benzinek? V testu přinášíme odpověď na tuto otázku.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Letní provoz je na čistotu čelního skla náročný, prach a všudypřítomné mušky jej dokáží učinit celkem rychle neprůhledným. Ostřikovače čelních skel (někdy také světlometů) tak bývají v plné permanenci. Při pohledu na cenovky některých „značkových“ produktů na čerpacích stanicích nás napadlo, nakolik se tyto poměrně směle naceněné výrobky liší od těch „obyčejných“, jež vídáme v regálech supermarketů a hobbymarketů. A rozhodli jsme se pět z nich pro vás otestovat, včetně videa.

Jak jsme testovali

Vybrali jsme směsi od různých výrobců, pořízené v supermarketu, hobbymarketu a na čerpacích stanicích, přičemž kritériem pro pořízení byla cena do 100 Kč. V jednom případě bylo k mání pouze litrové balení, na opačném konci pak byl pětilitrový kanystr, pořízený shodou okolností v supermarketu za opravdu dumpingovou cenu. Všechny zbylé směsi pak byly prodávány ve „standardních“ třílitrových obalech. Všechny směsi byly určené pro letní provoz s častým zvýrazněním schopnosti odstraňovat hmyz.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Před každým testováním jsme na čelní sklo našeho testovacího Fordu Galaxy nanesli připravenou „špinavou“ směs, přesahující zašpinění skla v reálném provozu. Naplnili jsme nádobku ostřikovače vždy stejným objemem a nechali sklo otřít do okamžiku, kdy stěrače odstranili kompletní nános. Posuzovali jsme jednak rychlost setření, jednak absenci šmouhování a rychlé uschnutí celého skla, v celkovém hodnocení mohl každý z výrobků dostat maximálně 10 bodů. Jak tedy dopadly jednotlivé produkty?

Číslo 1: Letní směs Carline

Čtyřlitrové balení s velkým průměrem hrdla, zajišťujícím pohodlné nalévání a zakoupené za 69 korun (1litr=17,5 koruny). Výrobce OMA CZ, a.s. na obalu uvádí obsah „účinných látek odstraňujících hmyz, pyl a jiné nečistoty způsobené provozem vozidla“. Jako jediný z našeho testu má spíše oranžovou, než žlutou barvu a adekvátně k tomu spíše pomerančovou, než citronovou vůni. Naší kolegyni pak jeho vůně údajně připomínala jeden letní parfém. S naší „špinavou emulzí“ si poradil bez problémů, v pořádku bylo také rychlé uschnutí celého skla. Výsledek: 8,5/10

Číslo 2: Mr. Fresh – Letní kapalina do ostřikovačů

Třílitrové balení směsi v klasickém „kanystru“ od českého výrobce CARRWEX s.r.o., koupené za 65 korun (1 litr=21,6 koruny). Na obalu je uvedena „schopnost odstranění nečistot a mastnoty“, stejně jako zdůraznění nepoškozování plastů, pryže, polykarbonátů a laku. Směs má lehce citronovou, nevtíravou vůni. Naše testovací emulze však směsi příliš „nevoněla“, usychání po setření trvalo nejdéle z celé pětice a ani výhled nebyl zcela dokonalý. V porovnání s jinými se jednalo spíše o průměrný výkon. Výsledek: 7/10

Číslo 3: Letní kapalina Coyote

Litrové balení od českého výrobce Coyote, pořízené za opravdu mrzkých 29 korun na obalu zdůrazňuje absenci barviv v samotné směsi (láhev je z naopak oranžového, probarveného plastu) a „anti fly efekt“, neboli účinné odstranění hmyzu. Udávaná vůně „kiwi+meloun“ je sice znát, nicméně bez popisu by jí naše „zkušební jezdkyně“ a odbornice na vůně údajně sama neodhadla. Čistící schopnosti v testu byly na dobré úrovni, hodnotíme 8/10.

Číslo 4: W5 Lidl

Jediný pětilitrový kanystr v testu s vlastní značkou W5 sítě prodejen Lidl, pořízený v akci za směšných 40 korun (1litr=8Kč). Výrobce na obalu uveden není, v textu je pak uveden „obsah povrchově aktivních látek, odstraňujících zbytky hmyzu a jiné nečistoty“. Vůní vzdáleně připomíná citrusy, bez bližšího určení. V testu neměl se setřením a následným rychlým zprůhledněním skla problémy, v poměru výkon/cena je to pak jasný vítěz testu. Hodnotíme 9/10.

Číslo 5: Ostřikovač Sheron

Jako poslední v testu nastoupil třílitrový kanystr, pořízený v hobbymarketu za 79 Kč (1litr=26 Kč). Výrobce DF Partner s.r.o. na obalu uvádí vysokou mycí schopnost a použití i pro polykarbonátové materiály. Vůní nepřekračuje běžnou „citrusovou“ normu, nenápadnou a nevtíravou. V testu si vedl podobně jako většina soupeřů, ani on neměl s utřením skla problém, snad jen osychání trvalo o chvíli déle. Celkově hodnotíme 7,5/10.

Závěr testu

Závěr je poměrně jednoznačný. Ani diskontní a levné směsi nejsou ničím, co by vám mělo na letních cestách jakkoli komplikovat život. Všechny se s naší „špinící emulzí“ statečně popraly a byť to z videa není místy patrné (pro příští test změníme vozidlo a způsob snímání), úkolu se zhostily vesměs velmi dobře. V poměru výkon cena je zcela bezkonkurenční pětilitrové balení z Lidlu, tímto od nás také dostává ocenění „Vítěz testu“. I ceny všech ostatních dávají jasně najevo, že jakékoli „domácí míchání“ směsi se saponáty zcela ztrácí smysl, případné škody budou vždy výrazně dražší, než těch několik desítek korun za originální balení.

A jaké značky směsí preferujete vy?

Zdroj:
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články