Všichni používají mikrovláknové utěrky na auta špatně: Dopouští se školácké chyby, je to vrchol nešikovnosti

Číst návod, když je to jen kus hadru? Utěrka z mikrovlákna ukrývá skvělou technologii, kterou řidiči neumějí používat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Když ne každý, tak jistě každý druhý řidič má v garáži, anebo rovnou v autě, hadřík z mikrovlákna. Jde o relativně levnou a funkční pomůcku, která se hodí v bezpočtu nejrůznějších situací. Navzdory masivní rozšířenosti ji však nejeden řidič neumí používat a nesprávnou aplikací si poškozuje vlastní auto. Zbytečně. V čem je problém? Hadřík z mikrovlákna není obyčejným kusem textilie prodávaným v obchodě s autopotřebami.

Není hadr jako hadr. Technologie se ukrývá v textilii

U nás není obvyklé číst návod, takže řidiči kupují mikrovláknové utěrky a používají je jako klasické kusy hadru. To ale vede k nežádoucím a drahým následkům. Výhodou mikrovlákna je, že nezanechává kousky nití či chlupy na povrchu, který ošetřuje. Perfektně odvádí vlhkost, výtečně si poradí se zamlženými okny či potřísněnou přístrojovou deskou. Také, a to ví málokdo, jedinečně osuší obličej a zbaví člověka potu, například v létě v rozpáleném autě.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Další pozitivní vlastností je trvanlivost, hadřík z mikrovlákna zvládne sloužit velmi dlouho, stačí jej neničit mechanicky, a nestírat mastnotu a agresivní chemikálie. Mikrovlákno má však určité specifické vlastnosti, které je třeba znát a počítat s nimi. Mikrovlákno je navrženo tak, aby odvádělo vlhkost. Jeho doménou je shromažďovat a nasávat tekutinu. Je to super ručník, který sbírá vodu. To znamená, že látku je třeba přes mokré místo rozložit, nechat nasát a „sebrat“ vodu do hadříku. Nasát je ten správný výraz! Ne mazat, patlat, utírat.

Doménou je savost, utírání je chybou

To je špatný postup, který snadno zanechá na laku karoserie škrábance. Mikrovlákno neslouží k čištění karoserie od zbytků hmyzu, skvrn po asfaltu či špíně, ptačích exkrementů. Hadr z mikrovlákna by se měl používat výhradně na vlhkost, vodu. Tím, že člověk pomocí mikrovlákna zbaví prachu a nečistot, zbaví se zbytečně peněz za jeho pořízení. Hadr je pak velmi často na vyhození a už jej nelze používat. Není vhodné využívat mikrovlákno na otírání plastového skla, krytů čelních lamp, všeho co je lesklé, leštěné, s hladkým a měkkým povrchem, a na čem by mohly být nečistoty či drobné částice.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Jednotlivé díly karoserie lze samozřejmě přetírat a sušit, ale opět, s přihlédnutím k technickým vlastnostem mikrovlákna. I když se to tak může jevit, nejde o nijak jednoduchý materiál, jde o poměrně sofistikovanou tkaninu, její vlákno je desetkrát tenčí než lidský vlas. Opravdu se vyplatí přečíst si návod, i když se jedná „pouze o hadr.“ Mimochodem jeden z mýtů říká, že se mikrovlákno nedá prát. Dá, ale opět, striktně podle návodu, tedy bez pracího prášku a ve studené vodě.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Jak používáte mikrovlákno vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články