Hrubé chyby ve snaze snížení spotřeby: Na lidové pověry sází každý druhý, ale ty zaviní jen pekelně drahou škodu

Jak snížit spotřebu paliva a ušetřit peníze? Rozhodně ně tím, že řidič vsadí na mýty pověry, namísto úspory si snadno poškodí automobil.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Platit za palivo chce asi každý řidič bez rozdílu. Základem co nejmenších nákladů za benzín či naftu je co nejnižší spotřeba. Řidiči mají zažité určité návyky, kterými se snaží snížit apetit automobilu, dosahují ale často pravého opaku. Navíc v některých případech nejenomže neušetří palivo, ale dokonce škodí autu a vystavují se riziku nákladných oprav. Co tedy dělat, jak jezdit a ušetřit?

Úspora minimální, škoda vysoká. To se nevyplatí!

Dnes už spíše zastaralým pokusem o snižování spotřeby je vypínání motoru ři čekání na zelenou. Motorista přijede k semaforu a když svítí červená, chcípne motor. Špatně, spotřeba na volnoběh je zanedbatelná, na rozdíl od škody, kterou řidič autu působí. Argumentace, že právě toto dělá systém Start-Stop montovaný přímo výrobci je jistě na místě. Otázkou je šetrnost systému v autě, které je na takový styl provozu připravené.

iZdroj fotografie: iStock

Určitě je to ohleduplnější pro motor a jeho periferie v kontrastu s vozem, který není zvyklý od výroby pracovat v takovém režimu. Přínos systému Start-Stop je diskutabilní a sami výrobci možná neumí plně porovnat výhody a nevýhody. Nelze však nezmínit automatické startování při sešlápnutí pedálu. Znovunastartování funguje relativně rychle, je to bezpečnější, než když řidič sám otáčí klíčkem v zapalování.

Klíčem k nižší spotřebě je třeba plynulost

Vyřazování rychlostního stupně a jízda z kopce na neutrál je dalším zažitým, a také chybným, zvykem a pokusem ušetřit pár korun za palivo. Auto sice jede z kopce „samo,“ překonat odpor vzduchu, tření i mechanický odpor je relativně snadné. Co snadné už není, je opětovné zařazení rychlosti do správných otáček. Lepší variantou je podtočit motor, tou horší je přetočení, když řidič zařadí chybně nižší kvalt do vysokých otáček.

iZdroj fotografie: Škoda

Navíc zpomalování bez motoru zatěžuje brzdovou soustavu a opotřebovává destičky více, než když by vůz brzdil motorem. Úspora pár kapek paliva je vykoupena vyššími náklady jinde. Má vliv na spotřebu kvalita paliva? Samozřejmě, uvádí se, že s prémiovým palivem s aditivy může klesnou průměrná spotřeba o litr na sto kilometrů. Naopak ale další přidávání aditiv do benzínu i nafty se může projevit negativně s ohledem na rozpočet. Poklesem spotřeby se aditivum v už aditivovaném palivu neprojeví.

Jak snižujete spotřebu paliva vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články