Žádný motorista nechce zažít situace, kdy auto přestane nečekaně brzdit. Co v takové chvíli dělat a jak se vyhnout nejhoršímu?
Selhání brzd je více než jen nepříjemné, jde doslova o krizovou situaci s možnými fatálními následky. I když udržuje řidič své auto v perfektním stavu a skvělé kondici, může nastat selhání brzd. Pak na 99 % během několika dalších sekund dojde ke kolizi. Každý motorista by měl mít představu o tom, co dělat. Pokud teorii rozšíří o nějaký praktický kurz jízdy či trénink na polygonu, je to ještě lepší. Jak zabránit tomu nejhoršímu?
Servis, pravidelnost, pečlivost. Přesto brzdy vypoví službu
Proč může brzdová soustava nebo některý z komponent vypovědět službu? Důvodem může být špatně zvolená, popřípadě stará, degradovaná či svařená brzdová kapalina. Další příčiny? Opotřebované destičky, zničené kotouče. Netěsnosti, zaseknutí, destrukce. A to není všechno nastat může samozřejmě i kombinace výše uvedeného. Výkon brzdového systému přímo vychází z pravidelnosti a kvality servisu a údržby.
Ovšem jak už bylo řečeno, i přes maximální a starostlivý přístup může dojít k výpadku systému. Bezpodmínečně důležité je, když služby přestanou fungovat, aby řidič zachoval klid. Lehko se to říká, ale skutečně to tak je. Panika nepomůže, motorista má maximálně jednotky vteřin, během kterých se musí správně rozhodnout, vybrat z alternativ, možná volit to nejmenší zlo s tím, že bez pomačkaných plechů to prostě nedopadne. A jednat.
Důležitá podmínka, zachovat klid a chladnou hlavu
S chladnou hlavou to jde lépe než ve stresu, a tím se opět dostáváme k tomu, že pokud si člověk vyzkouší v simulovaných podmínkách, co dělat, může být v případě krize klidnější a jistější. Záleží na podmínkách, pokud je čas, je třeba zpomalit auto podřazováním, brzdit motorem. Je-li čas, musí řidič zapnout výstražná světla, aby dal svému okolí najevo, že se něco děje. Zvládne-li rychle několikrát bouchnout na klakson, také dobře.
Má smysl zkoušet znovu brzdit? Určitě. Je třeba uvolnit brzdový pedál a zkusit opět brzdit. Popřípadě opakovaně šlapat na brzdový pedál, je šance, že se systém probere k životu a začne, byť dočasně či částečně, brzdit. Při nižších rychlostech může se zpomalením pomoct ruční brzda. S opatrností, bez trhavých pohybů, ruční brzda musí být jen částečně zatažená. Auto má zpomalit, a ne aby došlo k zablokování kol nabo k nekontrolovanému smyku.
Vyšší rychlost, vyšší pravděpodobnost nárazu
Ke zpomalení auta dojde vyjetím mimo silnici, třeba za krajnici na travnatou plochu, vyšší tření auto zpomalí. K deceleraci dojde také cíleným vjezdem do pole, do měkké hlíny. Pozor ale! Toto není návod, záleží na okolnostech, a rychlosti. Rychlým sjezdem může auto „zakopnout“ a převrátit se. Z bláta do louže, to není řešení. Někdy je situace taková, že nehoda nastane, nárazu do překážky nelze zabránit.
Univerzální návod, co dělat, jak a kam auto nasměrovat, neexistuje. Pokud to řidič v krizové situaci zvládne, měl by v rychlosti zvážit ohrožení svoje, své posádky, okolních osob, řidičů, chodců. Opřít auto bokem, kde nesedí spolujezdec, do živého plotu, se dá považovat za výhru. Selhání brzd před přechodem pro chodce, to je varianta, do které se nikdy řidič nechce dostat a nabídnout návod na řešení se nedá.