Jezdit v autě s otevřenými okny? Velká chyba. Kdo to dělá, poškozuje motor

Řidič, kterému je v autě horko, má dvě možnosti. Buď si zapne klimatizaci nebo otevře okno, co je pro automobil horší?

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Málokdo si uvědomuje, že jízda s otevřenými okny není dobrým rozhodnutím. Jak uvnitř auta ve vyšších teplotách zajistit chladné podmínky, když však klimatizace nestačí nebo je člověk na uměle vytvořený chlad alergický? Zásadní je vědět, že otevřená okna zatěžují motor a zvyšují jeho opotřebení. Aerodynamika je věda, která se zabývá prouděním plynů (zejména vzduchu) kolem pevných předmětů.

Automobily nemohou mít optimální aerodynamický tvar

Věda je důležitá je pro architekturu, letectví a samozřejmě také pro automobilismus. Je to tak trochu věda o něčem, co není vidět, ale důsledky zvýšeného aerodynamického odporu u aut se se projevují zvýšením spotřeby paliva. Ideální aerodynamický tvar tělesa připomíná kapku. Z jedné strany má kulatý tvar, na druhé straně se zužuje, pro konstrukci auta je však zcela nepraktický a nevhodný.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejvíce se mu blížily asi automobily první poloviny dvacátého století. Kopřivnická Tatra by mohla jít příkladem. Moderní vozy mají jsou hranatější, než byly dřív, podléhají bezpečnostním regulím a čistý design kapky není dosažitelný. Automobily posledních dekád mají aerodynamiku karoserie přesně vypočtenou a optimalizovanou, řidič ji ale může zhoršit.

Když motor musí víc pracovat, spotřeba roste

Vzduch, který za jízdy obtéká automobil, vytváří určitý odpor. Čím vyšší, tím více musí motor pracovat. Čím více motor pracuje, tak tím více spotřebovává paliva. A pokud řidič nebo někdo z posádky otevře okno, změní aerodynamiku auta k horšímu. Jinak řečeno, zvýší spotřebu, nutí motor pro dosažení určité rychlosti fungovat ve vyšších otáčkách.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na řidiči pak je jasná volba, jestli otevře okna a bude větrat nebo se spolehne na klimatizaci. Ale i ta, je-li zapnuta na plný výkon, zatěžuje systém, spotřebovává energii, ta je generována vyššími otáčkami spojenými s vyšší spotřebou. Tak jako tak, fyziku nelze obelstít, kdo chce v létě jezdit a mít vychlazené auto, tak jako tak zaplatí tento komfort buď v palivu nebo v opotřebení komponent.

Jak chladíte auto, klimatizací nebo okýnkem?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články