Při jakých otáčkách motoru řadit, aby se minimalizovala spotřeba: Učitel autoškoly prozradil, jak ušetřit až 600 Kč na nádrž

Jak správně řadit s manuálem, aby řidič ušetřil za benzín a naftu? Je nutné vědět, v jakých otáčkách má ke změně rychlostního stupně dojít.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Převodovka v automobilu je sofistikované a složité zařízení, které vyžaduje pravidelný servis, správnou péči a patřičný přístup od řidiče. Obecně platí, zejména u starších aut, že automatické převodovky nejsou schopné zajistit nízkou spotřebu. Tak, jako to umí manuál. I to je důvod, proč většina taxikářů jezdí s přímo řazenými vozy namísto těch automatických. S manuálem se dá správným používáním snížit spotřeba skoro o třetinu. Jak?

Jak pochopit převodovku. Pomůže fyzika

Platí základní princip. Čím vyšší rychlostní stupeň, tím méně je motor zatěžován. Nejúčinnější je auto při rozjezdu na první rychlostní stupeň (nebo na zpátečku). Čím vyšší kvalt je zařazený, tím více si motor oddechne. Laicky řečeno. Na nízké kvalty auto jede rychleji, dokonce lze protočit kola, ale spotřeba je vysoká, protože vysoké jsou i otáčky a zatížení pohonné jednotky.

iZdroj fotografie: Toyota

Odborníci radí neřadit na rychlostí stupeň, který je pro dané temno maximální přípustný, optimální je řadit postupně v pořadí 1-2-3-4-5-6 a naopak. Nicméně existují výjimky, kdy lze řadit i přes více stupňů, to však neprospívá jízdě „na spotřebu.“ Podřadit o více než jednu rychlost je vhodné, když chce řidič velmi silně zrychlit, například při akceleraci v nějaké krizové situaci.

Kdy řadit? Mezi benzínem a naftou je rozdíl!

Jiné, než plynulé řazení z vedlejšího stupně na stupně má negativní vliv jak na stav převodovky, dochází k nadměrnému opotřebení, tak také na spotřebu, která je vyšší by mohla být. Platí to jak pro příliš vysoké otáčky, tak také pro „podtáčení“ motoru na příliš vysoký rychlostní stupeň v nepřirozeně nízkých otáčkách.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pro správné řazení, respektive pro jízdu ve správných otáčkách, je zapotřebí sledovat tachometr a otáčkoměr. Je třeba vzít v úvahu frekvenci otáčení klikové hřídele, u benzínových motorů je to 2000-2500 ot./min, u naftových  1500-2000 ot./min. U naftových motorů je vhodné řadit na vyšší rychlost zhruba v rozmezí 2000 až 2500 otáček, u benzínových agregátů je interval pro řazení 2500 až 3000 otáček. 

Jednička jen pro rozjezd, pětka a šestka na dálnici

Řidič by měl také pochopit smysl a účel jednotlivých rychlostních stupňů. První kvalt se používá pro uvedení automobilu z klidu do pohybu, vzápětí se řadí druhý stupeň, který zajištuje akceleraci. Třetí a čtvrtý rychlostní stupeň jsou vhodné pro dynamickou jízdu, předjíždění. Od pátého kvaltu výše jde o spektrum pro jízdu ve vysokých rychlostech na dálnici.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Pouze s plným pochopením mechanické podstaty převodového ústrojí a toho, jak funguje motor, může řidič dosáhnout ideálního souznění s manuální převodovkou, a zajistit tak výrazné snížení spotřeby, až o 30 % proti jízdě bez rozmyslu a správného řazení rychlostních stupňů. Při padesátilitrové palivové nádrži a ceně za litr paliva v průměru 40 Kč jde o úsporu až 600 Kč na jednu nádrž.

Umíte řadit ve správných otáčkách?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články