Jak řídit tak, aby životnost pneumatik vydržela co nejdéle: Odborník rázně radí, co nikdy nedělat

Jak zajistit, aby nedocházelo k opotřebovávání pneumatik? Na vině je sám řidič, který ničí pneumatiky tím, že s autem nesprávně jezdí.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Značná a nezanedbatelná část provozovatelů aut a řidičů si stěžuje na nedostatečnou životnost pneumatik. Kritika jde na vrub stavu, ve kterém jsou pneumatiky jen pár let po obutí na disky. Řidiči vyjadřují svou nelibost s tím, že po dvou, třech sezonách je jejich automobilové obutí ve zbídačené kondici. Zkušení motoristé se však s takovými problémy nepotýkají a vysvětlení je jednoduché.

Technika jízdy důležitá. Jako servis a geometrie

Experti a ostřílení šoféři totiž vědí, jak s autem jezdit a jak ho řídit, aby pneumatiky vydržely co nejdéle. Existuje souhrn pravidel pro optimální jízdu, která prodlouží životnost pneumatik. Důležité je však ještě před jízdou zajistit ideální ojíždění pneumatik správnou montáží na disky. A také patřičnou geometrií kol. Základem pro to, aby pneumatiky fungovaly správně, je obutí na disky tak, jak se patří, včetně vyvážení a správného nahuštění.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nevyvážená guma může házet a v důsledku toho opotřebovávat komponenty podvozku. Podhuštěná pneumatika se na disku deformuje a ničí se. Naopak přehuštěná pneumatika se zase vyboulí směrem k vozovce a ojíždí se také nepravidelně, ne po celé ploše vzorku, ale spíše uprostřed. Ani jeden extrém není v pořádku. Nesprávnému a nerovnoměrnému ojíždění pneumatik pomůže správná geometrie.

Co se nesmí? Ostře zrychlovat a brzdit

Poté kola sedí správně na silnici, celou svou šířkou pneumatik. Nedochází k opotřebení pouze na jedné straně běhounu. Je-li technika v pořádku, jak řídit, aby pneumatiky netrpěly? Žádoucí je opatrnost řidiče a vyvarování se ostrým manévrům. Mezi konkrétní pravidla patří nezrychlovat příliš rychle a také příliš ostře nebrzdit. Neprojíždět zatáčky vysokou rychlostí. Je nutné sledovat stav vozovky, nenajíždět do nečistot, lomů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dále nepřejíždět překážky a hlavně se snažit nespadnout do výmolů. Zcela nezbytné je nenajíždět na chodníky, přejíždět obrubníky. Vyhnout se nárazům o obrubníky z boku disků. Zapovězena je sportovní jízda a driftování. Pro takovou zábavu je vhodné, aby měl řidič vyčleněnou speciální sadu kol. S výměnou sady před driftováním nebo jízdou na závodním okruhu si jednak více zábavu užije, ušetří své standardní obutí a neomezí jeho životnost.

Co vy, umíte jezdit tak, abyste neničili pneumatiky?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články