Nejhorší motory na českém trhu ojetin: Čtyři pohonné jednotky, kterým se vyhněte jako jako čert kříže

Ten, kdo chce koupit ojetinu, spolehlivou a nenáročnou na provoz, se musí mít na pozoru. A vyhnout se čtyřem nejhorším motorům.

i Zdroj fotografie: Lancia
                   

Existují motory, které jsou dlouhodobě považovány za opravdu povedené, takzvané držáky. Agregáty, které vydrží v provozu dlouhé roky a auta s nimi najedou stovky tisíc kilometrů. Na opačné straně nabídky pak stojí motory, které jsou vyloženě špatné. Objevují se v autobazarech, velmi často, protože auta s nimi nikdo nechce. Jsou typické častými závady, vysokou poruchovostí. Které to jsou a proč si na ně dát pozor?

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Alfa Romeo 2.0 Twin-Spark 16V (1995 až 2010)

Plánujete koupi ojeté Alfy Romeo? Pokud se chcete vydat touto cestou automobilového dobrodružství, stojí za to nestavět si do už tak divoké cesty ještě jistotu potíží s vyloženě špatným motorem. Takže pokud Alfu Romeo, tak takovou, která nemá pod kapotou šestnáctiventilový, dvoulitrový motor s označením Twin-spark. Hledání bude trochu problematické, protože svého času se tento agregát dostal do útrob snad všech modelových řad. Zpočátku to vypadalo na pořádný úspěch, srdce italofilů bylo jako zvon.

Výkon a charakter motoru nechybí. Spolehlivost ano

Motor měl výkon, charakter, dravost a styl. A životnost jepice. Motor byl náchylný na vytáčení za studena, v extrémních případech docházelo k praskání pístů. Valnou životnost neměly ani rozvody včetně klikového mechanismu. Doporučována byla častější výměna oleje a kontrola mazacího okruhu. Pokud doporučit jistotu, tak se tomuto agregátu skutečně vyhnout. To znamená nechat na pokoji modely 145 a 146 2.0 TS, 156 2.0 TS, 166 2.0 TS, GTV/Spider z let 1995 až 2010.

iZdroj fotografie: BMW

BMW N47 (2009 až 2011)

Motor od BMW je konstrukčně navržený jako hliníkový a má označení N47. Tyto naftové motory zaujaly zákazníky parádním výkonem a velice nízkou spotřebou. A po několika letech v povozu překvapily, to už ale dost nepříjemně komplikacemi řetězových rozvodů. Ve většině případů došlo k jejich uvolnění a pokud nebyla včas provedena výměna, došlo k opotřebení dalších komponent. Problémy se dostaly až k motoru, do částí na klikové hřídeli, výroba nejpostiženějších motorů spadá do let 2009 až 2011 a modely 118, 120, 123d, 318d, 320d, 520d, X1 18d, 20d a X3 18d, 20d.

iZdroj fotografie: Citroen

BMW/PSA 1.6 EP6, EP6C, N12B16 a N14B16A (2006 až 2010)

Další motor z nabídky BMW, ale upřímně, tam šlo spíše o okrajovou záležitost implantovanou do Mini, čekat tento motor pod kapotou pětkové řady nelze. Díkybohu, protože u Peugeotu a Citroenu se do vlajkové lodi dostal. Tam, pokud šlo o volbu, tak diesel byl zárukou jistoty a dlouhé životnosti. Čtyřválec byl dynamický, zejména v kompaktních automobilech.

Pokud model od PSA, pak ideálně s dieselem 2.0 HDI

Překvapením byla příbuzná čtrnáctistovka, která stejné potíže neměla. Ale motor 1.6 byl nedokonalý v oblasti spoje vačkového hřídele a rozvodového kola. Tyto závady vždy rozhodí celý rozvodový mechanismus. Problémy se týkají výroby od roku 2006 do roku 2010 v modelech 207, 308, 3008, 5008, Partner značky Peugeot, u zmiňovaného Mini (Cooper, Mini Cooper S) a Citroënu C3, C4, C5 a Berlingo.

iZdroj fotografie: Uživatel ONordsieck / Creative Commons / CC BY-SA

Ford Endura-D/DE „1.8 TD“ RVA, RTQ, RTP, RFA, RFD, RFN, RFM, … (1988 až 2000)

Ford měl řadu dobrých motorů. A také řadu těch, které nelze označit za povedené a bezporuchové. U jedné pohonné jednotky šlápl výrobce s modrým oválem opravdu vedle. Motory jsou vzhledem ke stáří aut v provozu už jen minimálně, v autech, která stojí pár tisíc korun a kupují je jen vyložení nadšenci, kteří ví, do čeho jdou. Motor trpěl na praskání hlavy a válců.

Bežní uživatelé, ruce pryč! Sběratele neodradí nic

V polovině devadesátých letech praskala dvojice rozvodových řemenů, Sierro styď se! Model trpěl také na špatně chladící čtvrtý válec. O prosaku oleje a poklesu kompresních tlaků se ani bavit nebudeme a výčet potíží by se stále neblížil konci. Prchejte, pokud narazíte na Ford Escort, Ford Sierra, Fiesta a Mondeo z uvedené doby konce milénia. Kromě stávajících majitelů, ty poruchovost neodradí, mohou kupovat vraky a náhradní díly.

Jaký je podle vás nejhorší motor na trhu?

Zdroj: WhatCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články