Co při silniční kontrole určitě nedělat: Největší chyby řidičů zastavených hlídkou policie. Jen přilijí benzín do ohně

Velká část motoristů netuší, jak se chovat při policejní kontrole. Řidiči mnohdy dělají chyby, které je mohou stát peníze a body.

i Zdroj fotografie: Policie
                   

Čas od času je asi každý řidič zastaven hlídkou policie. Pokud jde jen o rutinní kontrolu a řidič má vše v pořádku, není důvod k panice. Vše je za pár minut vyřízeno a řidič jede dál. Ovšem v případě, že se řidič proviní proti liteře zákona, je v podstatě nemožné se ze spárů policie legálně vykroutit. A že to řidiči zkouší. Ať už jde o preventivní kontrolu, nebo zastavení řidiče pro podezření z protiprávního jednání, je třeba vědět, jak se chovat – nedělat chyby a celou věc sám sobě ještě více nezkomplikovat. Co v přítomnosti policie rozhodně nedělat?

Automatické vystoupení z auta

V rámci silniční kontroly policista může, ale také nemusí vyzvat řidiče, aby vystoupil z vozidla. Pokud výzva nezazní, není řidič povinen vystupovat ven. A jestliže tak udělá, dokonce velmi rychle a zbrkle, může ho policista začít podezřívat z nějakého nekalého jednání. V případě skutečně chaotických pohybů a zkratkovitého chování se může policista dokonce cítit ohrožen. Pokud chce řidič vystoupit, ale není k tomu vyzván, je dobré to policistovi vždy oznámit, například s vysvětlením, že doklady od vozidla jsou na zadním sedadle.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Výmluvy a vysvětlování

Silniční kontrola má svá pravidla a policista musí dodržovat určité postupy. Třeba oznámit, z jakého důvodu řidiče zastavil. Takže je vyloženě hloupé zastavit, automaticky předat policistovi doklady a rovnou se začít vymlouvat a vysvětlovat, že to, co jste udělali, jste udělat nechtěli. Motorista takto může nechtěně přiznat něco, o čem policista vůbec neví. Při policejní kontrole se vyplatí nespěchat, nemluvit bez vyzvání, spíše mlčet.

Pokus o úplatek

Nabízet úplatek policistovi je cesta do pekel. Jedna věc je spáchat nějaký přestupek, druhá věc je nabízet policistovi peníze. Ten se pro pár stovek či tisíc korun nenechá zlákat na cestu, ze které není návratu. Výzva od řidiče, aby policista nevypisoval blok, sice není přímým úplatkem, ale v zásadě by tím policista přijal peníze bez dokladu. Takže ani toto není ten správný postup.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Souhlasit s přestupkem, který se nestal

Pokud řidič neudělal přestupek, z něhož je obviněn, je vyloženě hloupé, aby s tím souhlasil. Přijde o peníze, možná dostane trestné body. A proč? Policista může udělat chybu a jakmile řidič jednou podepíše záznam, ve kterém se přizná, v podstatě nemá šanci později ve správním řízení věc zvrátit ve svůj prospěch. Naopak, jestliže řidič ví, že nic nespáchal, ale policista říká opak, je nutné ze strany řidiče tento fakt uvést do záznamu. Platí jen to, co je psáno černé na bílém.

Nervozita a nezvládnuté emoce

Vyhrožovat policii potížemi, stížností a podobně hned od začátku kontroly je nejen zbytečné, ale také hloupé. Nic to nevyřeší, nic to nezlepší a rozhodně to celou kontrolu neurychlí, spíše naopak. Pokud je motorista zastaven kvůli rutinní kontrole a hned na policisty spustí nějaký emocionální vodopád, vše jen zhorší a protáhne.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vtipy nejsou na místě, ani odkazy na zákon

Pokud není člověk právník, neměl by se pouštět do argumentace s odkazem na konkrétní zákony. Aby motorista mohl obstát v takové debatě s policistou, musí zákony skutečně znát a ovládat. Policista by totiž také měl mít jakési základní povědomí o právech, obvykle větší než průměrný řidič. Na místě pak není ani vtipkování. Policista ve službě není člověk, ale zastupuje zákon – a se zákonem se nevtipkuje. 

Co dalšího se vyplatí nedělat při policejní kontrole?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články