Proč není dobré sklápět zrcátka na parkovišti i ulici: Komisař autoškoly odůvodnil masově rozšířenou chybu

Na první pohled funkce, která pomáhá a je bez rizika. V reálu ale může snadno dojít k poškození laku karoserie nebo promáčknutí plechů.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Současná auta disponují tak chytrými systémy a pomocníky, že jsou někdy chytrá až příliš. A ne v tom dobrém slova smyslu. Všechno, co je v autě navíc, kromě kol, motoru, volantu a brzd, je od podstaty zbytečné. A může se porouchat. Veškerá nadstandardní výbava sice pomáhá řidiči, ale zároveň zkracuje životnost auta jako celku. Někdy jsou ale komfortní prvky příplatkové výbavy na škodu z jiného důvodu.

Sklápění zrcátek je zbytečné. A kontraproduktivní

Přesným příkladem je automatické sklápění zpětných zrcátek. V čem je problém? Důvodem, proč výrobci aut instalují do svých strojů funkci automatického sklápění, je ochrana zrcátek po zaparkování. Jsou-li zrcátka sklopená, je obtížnější je poškodit, například při vystupování anebo při manipulaci se zavazadly. Dnes už je skoro nemožné koupit u nás nové auto, které by tuto funkci nemělo, je skvělé, když lze tento prvek deaktivovat.

iZdroj fotografie: Škoda

Jde zejména o bezpečnost karoserie a laku na bočních stranách vozu. Podle průzkumů jsou auta, která mají sklopená zrcátka poškozená po zaparkování mnohem častěji než ta, která mají zpětná zrcátka v obvyklé poloze. Statistika s údaji o poškozeních reflektuje i fakt, že starší auta nemají sklápění automatické, ale manuální. Ohledně poškození – jde zejména o estetické incidenty, jako je poškrábaný lak karoserie.

Auto se sklopenými zrcátky se jeví jako menší

A to není vše, pravděpodobné jsou promáčklé dveře anebo prasklé boční okénko. Zásadní příčinou je zkreslení odhadu řidičů, kteří parkují okolo auta se sklopenými zpětnými zrcátky. Auto s touto výbavu, když po zaparkování dojde ke sklopení zrcátek, má opticky menší půdorys, je užší na první pohled. A řidiči, kteří parkují vedle podél, mají nesprávný pocit, že parkovací místo vedle takového automobilu je větší, než jaké je ve skutečnosti.

iZdroj fotografie: Škoda

Motoristé mají podvědomě zafixováno, kolik místa musí být od auta k autu mezi zrcátky. Zmatený řidič tak nechtěně odře vedle stojící automobil. Anebo zavadí při vystupování o zpětné zrcátko a poškodí jeho mechanismus. Také se může stát, že řidič bouchne do bočného okénka a praskne jeho sklo. Jediným preventivním řešením je nesklápět zpětná zrcátka, deaktivovat tuto komfortní funkci a nedávat ostatním šanci, aby auto odřeli.

Sklápíte zrcátka, když zaparkujete?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články