Ceny elektrické energie vyskočily nahoru, a to několikanásobně. Stejně tak se zvýšily náklady na provoz elektrických aut.
Provozovat elektrické auto ve slunné Kalifornii a v drsných podmínkách střední Evropy, v tom je velký rozdíl. Pokud si novopečený majitel vyzvedne novou Teslu v sídle firmy v Silicon Valley, nikdy asi nepozná chladné počasí. Nezjistí, jaké to je, když s teplotou klesá i kapacita baterie. Střední Evropa je na tom jinak, v létě je vše ještě relativně v pořádku, ale na podzim a v zimě, když teploty padají pod nulu, je situace dramaticky odlišná.
Výhody elektrických aut jsou díky krizi pryč
Podle aktuálních zpráv se polští řidiči, ale nejenom oni, ozývají a stěžují si na výkon baterií. Kritizují, že mimo teplé dny a mimo lokality s vyššími průměrnými teplotami, nejsou elektromobily užitečné. A nářek doplňují o aktuální ceny energií. Původně byly zájemci o elektrická auta smířeni s tím, že vlastnit elektrické auto souvisí s určitou změnou životního stylu.
Pro někoho to byl posun mimo komfortní zónu, jiný řidič to bral jako součást elektro-kultury. Každopádně všichni museli spolknout hořkou pilulku hanby za nutnost čekat u nabíječky, než se dobijí akumulátory. A za hledání dobíjecích stanovišť, kterých je stále méně než čerpacích stanic. Pořád je snazší dojed k pumpě s naftou a benzínem než ke stojanu s elektrickým kabelem.
Ve městě má elektromobil smysl. Tedy spíše měl
Nicméně koupě elektrického auta měla svůj smysl, ideálně v režimu dobíjení ze zásuvky doma – dobíjení ze zásuvky v práci. A pokud měl majitel zajištěné nabíjení, mohl jezdit s ohledem na zdroj a tarif poměrně levně. To se však díky válce na Ukrajině a energetické krizi změnilo, minimálně ve střední Evropě.
Ceny elektrické energie vyskočily nahoru a je obava, že bez dlouhodobé státní intervence se mohou ještě zvýšit. Je zde poměrně reálné riziko, že jízda elektromobilem bude dražší než jízda vozem se spalovacím motorem. Náklady na ujetí 100 km na elektřinu se zvýšily zhruba o 300 Kč, to je víceméně stejné jako u benzínového motoru se spotřebou 6,5 l/100 km.
Cena elektřiny podlomila smysl elektrických aut
Výhoda elektrického auta v podobě levného provozu byla potlačena, negativa a slabé stránky zůstaly. Stále je tady omezený dojezd. Stále je tady kapacita baterií, která v zimě a mrazu zásadně klesá. Stále je tady limitovaný počet dobíjecích stanic. Všichni majitelé elektrických aut se teď mohou cítit podvedeni, protože díky nárůstu ceny elektřiny výhody elektrického auta defacto zmizely.
Dá se predikovat, že se vývoj elektrických aut může zpomalit. I přes snahy ekologicky zaměřených institucí a pro-zelených vlád je cena za jeden kW tím nejpřísnějším a nejzásadnějším rozhodovacím parametrem výběru mezi elektromobilem a autem se spalovacím motorem. A nutno přiznat, že aktuálně se jeví elektromobil jako řešení, které přestává dávat smysl.