Policie nově kontroluje pneumatiky a rozdává pokuty o sto šest. Důvod je ale jiný, než řidiči předpokládají

Řidiči neví, co mají sledovat a kontrolovat na pneumatikách. Pak jezdí a nevědomky se vystavují riziku nehody a vysokých pokut.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Existují dva přístupy policie ke kontrole. Není možné, aby policie bezdůvodně kontrolovala člověka na ulici. Zákon zcela jasně definuje, kdy a za jakých podmínek může policie zkontrolovat člověka na ulici. Není to tak snadné a bez řádného důvodu to nelze. Až na výjimku, kterou je běžná silniční kontrola, tam naopak policie může zastavit řidiče a provézt kontrolu. Co smí dopravní policie řešit?

Běžně policie nesmí lidi kontrolovat. Na silnici je to naopak

Při silniční kontrole hlídka ověří totožnost řidiče, nechá si předložit doklady od vozidla. Může zkontrolovat technický stav vozu, v rámci toho má oprávnění prověřit i pneumatiky. Řidiči mnohdy ani netuší, v jakém stavu obutí mají a že jim hrozí nezanedbatelná pokuta. Paradoxně nejde o věk pneumatik. DOT je označení, které vyjadřuje, kdy byla pneumatika vyrobena. Je to čtyřmístné číslo, první dvě číslice říkají, v jakém týdnu v roce byla guma vyrobena a druhá dvě čísla popisují rok výroby.

iZdroj fotografie: Policie

Například pneumatika s DOT 2213 byla vyrobena ve 22. týdnu roku 2013. což už je hodně stará pryž, říká se, že ideální čas na výměnu je nejpozději po sedmi letech od výroby. Zákon říká, kdy je povinnost obouvat zimní pneumatiky je to od 1. listopadu do konce března, pokud hrozí souvislá vrstva ledu, sněhu nebo námrazy (zjednodušeně řečeno). Za porušení této povinnosti je pokuta 2 000 Kč v blokovém režimu nebo 1 500 až 2 500 Kč ve správním řízení.

Co znamená, že hrozí souvislá vrstva ledu?

Povinnost obouvat zimní pneumatiky závisí na počasí a je relativně nesnadné přesně určit okolnosti, které tuto povinnost přikazují. Co je souvislá vrstva? Dokazování, že povětrnostní podmínky byly takové, že řidič měl mít zimní gumy, lze u správního řízení vyvrátit. Což neznamená schvalování jízdy v zimě na letních gumách, jen poukazujeme na určitou neurčitost a benevolentnost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Policie může udělit pokutu tomu řidiči, který má na autě pneumatiky s nedostatečně hlubokým vzorkem. U letních pneumatik je povinnost minima 1,6 milimetru hloubky vzorku. Zimní obutí musí mít ze zákona vzorek o hloubce minimálně 4 milimetry. Automobil s takovými pneumatikami může být označen za technicky nezpůsobilý k jízdě. Bloková pokuta nemůže být v takovém případě udělena a případ jde do správního řízení.

Za pneumatiky hrozí víc postihů, než řidiči tuší

Tam hrozí peněžitý trest 5 000 až 10 000 Kč, k tomu 5 trestných bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok. Nutno dodat, že problémy a finanční postih nehrozí jen ze strany policie. Do hry může vstoupit pojišťovna, například v případě dopravní nehody. Pokud by se ukázalo, že řidič způsobil nehodu a měl na automobilu nevyhovující pneumatiky, může pojišťovna krátit plnění.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Což není zdaleka vše, pojišťovna může také vymáhat úhradu škody na řidiči. A to v řádech stovek tisíc korun až milionu. Nemusí jít jen o pneumatiky se špatným vzorkem, problémem mohou být pneumatiky v jiném rozměru, než je homologovaný, uvedený ve velkém technickém průkazu. To je ostatně také důvod, proč auto neprojde na STK technickou kontrolou. 

Jak staré pneumatiky máte na autě vy?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články