Nový Hyundai „N“ má 600 koní a stovku dá za 3 vteřiny. Ostatní hot-hatche proti němu nemají šanci

Když se k mohutným výkonům a kroutícím momentům přidá ovladatelnost a špičkové podvozky od inženýrských es, vznikne dokonalý hot-hatch.

i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
i Zdroj fotografie: Hyundai
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Že jsou elektromobily schopné famózních výkonů co se zrychlení týče, víme nejpozději od té doby, co Tesla model S šokovala svět údaji o zrychlení z nuly na sto pod tři vteřiny. Kdysi hájemství top modelů od Porsche nebo Lamborghini bylo náhle narušeno zcela běžnými, osobními automobily, které měly do supersportu opravdu hodně daleko. Alespoň svým vhledem a nenápadností. Výkony se jim naopak přiblížily poměrně značně, cenovkou ale žel také. Jeden z prvních, kdo by to mohl změnit a učinit tyto výkony dostupnější je právě tady.

Chuligánské hot-hatch jako elektromobily

A jakkoli by se nám mohl líbit takový, řekněme „kreativní přístup“, ve kterém by například Škoda posílila Enyaq RS iV o stovky koní a současně mu cenovku zlevnila o půl milionu, něco nám současně napovídá, že tudy cesta nepovede. Jakkoli by to „elektrické image“ Škody pravděpodobně velmi pomohlo. Co naplat, budeme muset o kategorii níže, do elektrických hot hatchů. Tedy do kategorie, která teprve pomalu vzniká, které ale přesto věštíme nezanedbatelnou budoucnost.

iZdroj fotografie: Hyundai

S jednou nutnou „duševní proměnou“, kterou budou možná muset budoucí uživatelé zvládnout. Hot hatche byly totiž vždy spojovány s určitým stupněm „chuligánství“, což v očích mnohých odpůrců elektromobility nikdy nevytvoří rovnítko s elektromobilem. Neboli sterilním produktem moderní doby s displeji, kabely, akumulátory a dlouhým čekáním na dobíjení. Vidíte v tom nějaké „chuligánství“? Ani my ne. Přesto se některým EV nedají působivé výkony upřít. I s famózním točivým momentem, dostupným od nulových otáček.

Hyundai a jeho divize „N“ konkuruje nejlepším

Není tedy asi divu, že jeden z prvních „digitální hot hatch“ plánuje v příštím roce představit Hyundai. Tedy výrobce, jehož divize „N“ způsobila pravděpodobně nejedno bolení hlavy ve vyšších patrech správních budov VW, Fordu nebo Renaultu. Ti všichni staví skvělé rychlé hatchbacky, o tom není diskuse. Jenže Hyundai staví neméně dobré v edici „N“ (jaký okruh byl inspirací psát opravdu nemusíme), v podvozkových parametrech pak minimálně srovnatelné s těmi nejlepšími. Pokud ne lepší. A navíc za menší peníze.

iZdroj fotografie: Hyundai

Za tím vším stojí jeden člověk. Albert Biermann, seznamte se. Ano, to je vyloženě korejské jméno, souhlasíme. Biermannů chodí po Soulu určitě miliony. Stejně jako Kwongů po Mnichově. Popravdě si nedovedeme představit víc mnichovské (nebo bavorské) jméno, než je právě Biermann. A ono to do sebe pochopitelně zapadá – Biermann působil jako šéfinženýr v oddělení podvozků u BMW, než ho do svých služeb přetáhnul Hyundai. Jestli tedy někdo v celé jižní i severní Korei umí dokonale naladit podvozek auta, je to právě Albert Biermann.

Architektura sesterské Kia a 600 koní k tomu

A pokud si tenhle chlápek vezme do parády nový, šestisetkoňový hatchback postavený na základě Ioniqu 5, můžeme čekat velké věci. Stejně jako sesterská Kia EV6 GT bude přitom vycházet z architektury E-GMP. Kia má 576 koní díky dvoumotorovému systému pohonu všech kol. Přesný výkon nového Hyundai Biermann nezveřejnil, ale uvedl, že se bude pohybovat kolem 600 koní. Tak to bychom měli. Kolik že má nejnovější 911 GT3? Citelně méně.

iZdroj fotografie: Hyundai

Nový crossover by měl dostat také unikátní styling, který Hyundai zatím v testovacích vozidlech neodhalil. Vůz bude mít zcela nový, originální přední nárazník, aby se odlišil od svých sourozenců. Vzadu přibude střešní spoiler a pravděpodobně se bude měnit i grafika zadních světel, aby ostrá verze byl rozeznatelná i v noci. Vůz by měl být dále vybaven větší 77,4 kilowatthodinovou baterií. A to nejdůležitější: Hyundai oznámil, že Ioniq 5N představí již v roce 2023. Nemůžeme se dočkat, až usedneme za volant a vyzkoušíme elektrický hot-hatch od Hyundai. Opravdu jsem to napsal? Vypadá to tak. Každopádně, budeme vás informovat.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Nechali byste se zlákat na hot-hatch se 600 koňmi?

Zdroj: Hyundai
Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články