Naftový motor má svůj typický projev. Pokud se ale začne klepat nebo vydávat tyto zvuky, je třeba se začít bát

Co dělat, když se začne z naftového motoru ozývat klepání a skřípání? Nečekat na nic a velmi rychle se objednat do autoservisu.

i Zdroj fotografie: Christian Giersing / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Nemažete, klepe to! Pamětníci a odborníci na českou filmografii ihned poznají hlášku z ikonického filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! Bez ohledu na děj a zápletku je zřejmá ta věc, že pokud začne motor klepat, jedná se o nežádoucí stav. Nejde jenom o klepání, jakýkoli jiný zvuk než ten, který je obvyklý, tedy pravidelný odraz bezchybného chodu, je známkou pravděpodobného poškození a technických potíží.

Skřípaní, klepání a ťukání znamenají problém

Jak odhalit podle sluchu, co se děje? Vznětový motor, stejně jako benzínový, vydává při svém provozu různé zvuky. A to je v pořádku, nejedná-li se o anomálie a zvuky, které se začnou ozývat nečekaně. Jsou ale chvíle, kdy práce pohonné jednotky zní jinak, než by měla. Z pod kapoty se začnou linout zvuky, na které není řidič zvyklý.

iZdroj foto grafie: Depositphotos

Nový zvuk lze zpravidla popsat jako „kovový,“ připomínající skřípání. Navíc zní odlišně v závislosti na tom, zda je motor studený po nastartování, anebo jde o zahřátý agregát po delší jízdě. V takovém případě se jedná s největší pravděpodobností o poškozené čerpadlo chlazení. Vzhledem k pravděpodobnému rozsahu poruchy, která mlže auto potkat, je nutné brát zvukové projevy jako vztyčený prst a jasné varování. Jde o vážnou věc.

Klepání ustane se zahřátím motoru, to je běžné

Náklady na opravu nejsou nízké. Dokonce to může skončit nutností koupit nové čerpadlo chladící kapaliny a nový pohon rozvodů. Skutečný rozsah servisu a kalkulace opravy zazní až při demontáží vozu na dílně. Zvuky z pod kapoty se mohou lišit, a ne každý je od sebe dokáže rozpoznat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Z dieselového motoru se může ozývat matný, kovový klapot, který se zvyšuje s otáčkami motoru. To indikuje opotřebování pouzder. Drnčení zase signalizuje poruchu alternátoru. Klapot od motoru, který ustane? Když se motor zahřeje a dojde k roztažení materiálu, vůle na ventilech je potlačena a klapání zmizí.

Zvuky od motoru někdy nesouvisí s motorem

Skřípání, rány, rázy a bouchání od motoru obvykle nesouvisí s chodem motoru jako takového. Ale motoru se mohou týkat, tedy jeho uložení. Když řidič slyší rány z motorového prostoru, buď při akceleraci nebo při brždění, popřípadě v ostrých zatáčkách, jsou pravděpodobně opotřebované silentbloky. Zde není jiná šance, než dojet do autoservisu a objednat si výměnu. Nehrozí poškození motoru, určitě ne akutně. 

iZdroj fotografie: iStock

Je důležité prohlásit, že auto není hudební nástroj. Žádné zvuky či „melodie“ nejsou dobré. Jakmile se začne ozývat nějaký nový zvuk, neměl by řidič na nic čekat a měl by vyhledat odbornou pomoc. Zanedbání preventivní prohlídky a analýzy zvukových anomálií se může prodražit, v extrému dokonce až výměnou motoru.

Víte, jaké zvuky znamenají poruchu?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články