Řidiči někdy zapomínají vypustit letní směs do ostřikovačů. Riskují, bez zimní kapaliny hrozí poškození a náklady na servis.
Čas na výměnu zimních pneumatik za letní je přesně stanoven zákonem, při riziku sněhu a ledu je povinnost mít zimní sadu gum od 1. listopadu. Existují další úkony, které by měl řidič na podzim udělat, ty ovšem povinné nejsou. Je vhodné je spojit právě s výměnou pneumatik, řidič tak nezapomene.
Zimní sezóna vyžaduje u auta zvláštní údržbu
Ten, kdo podcení jednoduchý krok spojený s výměnou technické kapaliny, může si nevratně poškodit auto. Jak? V druhé polovině podzimu teploty klesají výrazně k nule, leckdy až pod nulu a v noci mohou být skutečně už dlouhodobě pod bodem mrazu. Řidič proto musí pamatovat na výměnu kapaliny v ostřikovačích, měl by vyměnit letní směs za zimní kapalinu.
Řada motoristů si neuvědomuje riziko spojené se změnou lokality. Pokud někdo žije ve městě, kde jsou obvykle vyšší teploty a nečekaně vyjede koncem roku do hor, může si způsobit výrazné obtíže. Čas na výměnu souvisí také s tím, zda má auto ostřikování světlometů. Takové auto spotřebovává kapalinu rychleji a řidič nemusí řešit záměrné vypouštění nebo spotřebovávání právě doplněné letní směsi.
Nula není problém, mínus tři stupně ano
Na dvojitý ostřik řidič směs pravděpodobně v horizontu týdnů během podzimních plískanic vypotřebuje. U aut pouze s ostřikem předního skla je spotřeba směsi pozvolnější. Jak správně vypustit letní směs z nádržky? Nevplatí se pokoušet se ji vysát hadičkou, hrozí vdechnutí, některé nádržky mají v hrdlech sítka, přes která se hadička nedostane. Nejjednodušší je prostě kapalinu vystříkat.
Ne na jednom místě, nemělo by dojít k lokální kontaminaci a zároveň ohrožení kolem jdoucích chodců. Za jízdy řidič několika 10-15sekundovými intervaly vystříká obsah nádržky. A pak už nic nebrání dočerpání zimní nemrznoucí směsi. Letní směs funguje dobře za tepla, v létě rozpouští nečistoty a zbytky hmyzu, v zimě ale zamrzá. Za jaké teploty? Vyzkoušeli jsme v redakci jednoduchým pokusem.
V mrazu hrozí poškození, zimní kapalina je nutností
Technické listy uvádějí, že letní kapaliny zamrzá již kolem -1 °C. My jsme napustili letní kapalinu do plastové lahvičky a umístili ji do mrazáku v kombinované ledničce s teplotou cca -18 °C. Letní směs do ostřikovačů samozřejmě zmrzla. Odborníci z renomovaného zahraničního webu provedli pokus za vyšších teplot a zjistili, že i kolem nuly ještě letní směs do ostřikovačů drží kapalné skupenství, zhruba do -2 °C.
Zamrznutí začalo až u -3 °C. Vyplatí se tedy včas vyměnit a doplnit zimní směs do ostřikovačů, při nízkých teplotách může hrozit zamrznutí kapaliny v systém. Dojde k zneprůchodnění trysek, zatížení hadiček, k přetížení čerpadla. Vše pak znamená zbytečné náklady na servis a opravy.