Jak zlepšit výkon klimatizace v autě? Rozhodně ne tím, že řidič doma zapadne do dílny a omotá trubky alobalem.
Mezi samozvanými odborníky v internetových diskusích poslední dobou koluje myšlenka, že lze pro výrazné zlepšení výkonu klimatizačního systému vylepšit vedení potrubí od kompresoru a výparníku tepelně izolačním materiálem. Kutil by tak doma svépomocí zvládl rozšířit spektrum výkonu o tři až čtyři stupně.
Vylepšovat řešení namísto automobilky se nevyplácí
Což samozřejmě není nijak málo. Opravdu to funguje? Že se může jednat o mýtus naznačuje samotný fakt, že to nedělají automobilky už z výroby. Bylo by to levné řešení, které by nejeden řidič jistě ocenil. A koneckonců, také zaplatil. Proti stojí argument, že stačí sledovat řemeslníka, jak zapojuje na stavbě jakékoli klimatizační vedení, vždy jej obaluje nějakým termoizolačním materiálem. Tak kde je pravda?
Případ izolace vedení měděných či plastových trubek v rámci staveb vychází ze vzdáleností, které jsou mezi jednotlivými místnostmi, budovami, výměníky. To mohou být jednotky, ale i desítky metrů a tam by tepelné ztráty bez izolace byly značné. Izolace je tak na velkých stavbách v podstatě povinná.
Auto není dům, trubky nemají metry, ale pár centimetrů
V autě je ale situace zcela jiná a odlišná. Délka potrubí mezi kompresorem a výparníkem nepřesahuje délku 1,5 metru. Trubky jsou vyrobené z hliníku. Ten má speciální vlastnosti co do reakce s vlhkostí. Je důležité upevnění plastovými držáky a odstup od ocelových částí karoserie.
Zabalení hliníkové trubky do izolace by mohlo být škodlivé, v nevětraném, uzavřeném prostředí s průnikem vlhkosti by mohlo docházet k degradaci materiálu a poškození hliníkových trubek. Druhá věc, vedení trubek je poměrně kompilované a bylo by náročné izolaci aplikovat. Internetové debaty preferují jako izolační materiál zejména hliníkovou potravinářskou fólii.
Moc práce a výsledek nulový, alobal nefunguje
Vyzkoušeli jsme na první trubce bez ohledu na funkci, viz foto, která nám přišla v motorovém prostoru pod ruku. Neřešili jsme odkud kam trubka vede, šlo o relativně přístupný díl a obtížnost aplikace fólie. Nefunguje to. Alobal se trhá, nedrží, přístup k více schovaným trubkám by aplikaci znemožnil.
V neposlední řade jsou trubky tak krátké, že by výsledný izolační efekt byl nulový. Verdikt je tedy jednoznačný, jde o mýtus, zaizolování trubek klimatizace nezlepší výkon systému, naopak může způsobit poškození. Pokud věnovat péči klimatizaci, tak v pravidelném servisu, čištění a doplňování klimatizační náplně.