Nákup ojetého auta je vždy určitým rizikem, nikdy nelze odhalit možnost poškozeného motoru. Základní diagnostiku lze zvládnout pouhým pohledem a poslechem.
Koupit auto s opotřebovaným neb poškozeným motorem na sklonku života nechce nikdo. Bez školeného mechanika laik jen stěží pozná, v jakém stavu je pohonná jednotka a nezáleží na tom, zda jde o auto v autobazaru nebo na ulici od soukromého prodejce. Nejlepším postupem je spolehnout se na profesionální služby školeného mechanika s diagnostikou. Nicméně základní prověrku zvládne zřejmě každý pozornější řidič. Jak na věc?
Základní triky, jak poznat podvod. A pak s diagnostikou…
Jednoduché základní prověření ojetého automobilu se dá realizovat bez sofistikovaného a profesionálního vybavení. Jde skutečně pouze o základní „ohledání“ vozu prostřednictvím několika jednoduchých kroků. Pokud byť při jednom z nich zájemce o auto zjistí potíže, je nejlepší dát ihned ruce pryč. Ale i naopak, pokud řidič na nic nepřijde, neznamená to, že je auto v pořádku. Diagnostiku nic nenahradí, pozor na to.
Ohledání motorového prostoru
Stačí zvednout kapotu a podívat se na motor zblízka. Pokud prodejce motor umyje, dá si tu práci a vyleští jej do lesku a blesku, je to problém. Může jít o zastírací manévr, zejména pokud by auto jako takové bylo znečištěné a neumyté. Jinak jestli je pod kapotou patrné znečištění mastnotou, uniky oleje, cokoli, co se jeví být nad rámcem znečistění, které by mohlo vzniknout bezproblémovým provozem.
Kontrola výfuku
Jistě, výfuk nikdy nebude čistý tak, jako když auto sjelo z výrobní linky. Ale je špína a špína. Ke zkouše je potřeba vzít čistý ubrousek a otřít s ním koncovku výfuku. Prach a nečistoty nejsou problém, problémem by byly saze a stopy po motorovém oleji, mastnota. To indikuje potencionální potíže motoru.
Poslech nevhodných zvuků a klepání
Kontrola ojetého auta před prodejem by měla začínat u studeného auta. Pokud je auto předem zahřáté, s motorem na provozní teplotě, je to problém. Může být. Za studena se obvykle dají odhalit zvuky a nežádoucí vibrace či klepání. To po zahřátí motoru může zmizet. Vyplatí se předem se domluvit na tom, že auto před prohlídkou nebude zahřáté. Pokud toto prodejce nesplní, lze to považovat o záměrný zastírací manévr.
Kontrola měrky oleje
Co je bezpodmínečně nutné zkontrolovat? Od výfuku musí zájemce o ojetiny zvednout kapotu a podívat se k motoru, i tam lze najít mastné stopy. Ale hlavně měrku oleje. Nejde ani tak o hladinu náplně, ale zcela prázdný systém je také varující. Jde o kvalitu, respektive stav oleje. Špatná barva je důvodem, proč se autu vyhnout. Olej by měl být zabarvený do jantarového odstínu, průhledný. Nikdy ne černý, plný příměsí.
Kontrola olejových výparů
Teď naopak nastává čas motor zahřát. Když je agregát zahřátý, ideálně po testovací jízdě, je potřeba otevřít víčko oleje. Jde o to, jaké výpary budou z otvoru vystupovat. Modrý kouř s vůní spáleniny naznačuje, že je technický problém s motorem. V ideálním případě by měl být kouř bílý.
Kontrola tlaku v klikové skříni
Je taková kontrola tlaku v klikové skříni náročná? Není, je to poměrně jednoduchá věc. Stačí znovu odšroubovat uzávěr olejové nádrže a poté jej jemným pohybem ruky bez kroucení vrátit nazpátek. Pokud to jde bez potíží a není problém s uzavíráním, znamená to, že je vše asi v pořádku. V opačném případě se vyplatí auto nekupovat.