Kdo je chytřejší, řidič, co kupuje olej po litrech anebo ve velkém balení? Správná volba je pouze jedna, je dobré ji znát.
Kupovat motorový olej je někdy sázkou do loterie. Rozhodně se nejedná o jednoduchý úkol, motoristé řeší jednak značku, pak správnou viskozitu spojenou s dalšími parametry. A v neposlední řadě také objem balení. Je známé, že určité šarže či konkrétní balení se více než jiné falšují. Na trhu pak může řidič narazit na padělek, ani o tom neví.
Litr nebo čtyři, je rozdíl u stejné značky i viskozity
Zároveň při nesprávné volbě balení může zákazník prodělat. Anebo skladovat zbytečně velkou nádobu s mazivem, které reálně nepoužije. Mezi nejpoužívanější a nepopulárnější balení s motorovým olejem patří na běžném trhu nádoby s objemem čtyř litrů. Podle prodejních statistik se však ukazuje, že procentuální zastoupení těchto produktů dlouhodobě klesá a že se motoristé upínají na menší, litrové nádoby.
Důvodů je několik, lze je zběžně rozdělit na tři hlavní myšlenky. Společným jmenovatelem je snaha vyhnout se potencionálním potížím a neprodělat nadbytečné množství peněz. Prvním důvodem pro volbu litrového balené motorového oleje je obava z pořízení padělaného maziva nebo nekvalitního produktu. Rizikem je nesplnění normy nebo dokonce možnost poškození motoru. Je rozdíl zbavit se jednoho nebo čtyř litrů.
Manipulovat s litrovkou je snazší než s kanystrem
Jak v náročnosti likvidace odpadu, tak s přihlédnutím na cenu, která je u litrového množství pro řidiče přijatelnější. Padělané oleje a jiné typy automobilových náplní se jsou obvykle plněny do čtyřlitrových kanystrů. Nezanedbatelným důvodem, proč řidiči kupují raději olej v litrovém a než čtyřlitrovém balení, je manipulace. Je mnohem snazší nalít do motoru a doplnit potřebné množství maziva z lehké litrové lahve než z velkého a těžkého kanystru.
U toho navíc hrozí, že řidič bez použití vhodného trychtýře či plnící trubky část oleje vylije do motorového prostoru. Samozřejmě pokud chce řidič vozit nepatrnou zásobu oleje v autě, litrovka je pro to vhodnější. Čtyřlitrová nádoba je zbytečně velká, zabírá prostor v kufru a zatěžuje automobil, zvyšuje spotřebu. Posledním důvodem, proč ostřílení motoristé dávají přednost litrovým lahvím, je jednoduchá matematika, otázka ekonomiky.
Kupovat velké balení, které je nevyužité, se prodražuje
Motorový olej se obvykle mění v servisu, kde dochází k výměně celé náplně. A řidič většinou řeší pouze průběžné doplňování. Takže mu stačí litrová lahev a nemusí kupovat velké balení, do kterého uloží peníze, ale pak mu stojí nevyužité v garáži. Navíc na litrovky dělají prodejci více propagačních a prodejních akcí a slevových kampaní než a větší balení.