Řidiči používají v autě klakson tak, jak se jim zlíbí, to je ale chyba. Jde o přestupek, riskují pokutu.
Troubení je pro řidiče poměrně častým komunikačním prostředkem. Jeto k neuvěření, ale intenzitou, délkou či počtem zvuků lze dát najevo druhému řidiči náklonost, díky, varovný signál, ale i výhružku. Všechno špatně. Řidič podle zákona nesmí používat zvukové výstražné znamení, pouze mimo jedinou situaci.
Používat klakson mimo zákon je přestupek
A to tehdy „je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí.“ Tak to stojí v prvním odstavci paragrafu 3. Týká se to jízdy ve městě. Mimo obec je situace trochu benevolentnější, tam „může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.“
Jinak řečeno, pokud by měl řidič pocit, že je v ohrožení při předjíždění, může na druhého řidiče v předjížděném autě zatroubit. Jinak by podle zákona neměl správně na klakson ani pomyslet. Pokud řidič zatroubí mimo povolené mantinely zákony, jde o přestupek, který je policií hodnocen pokutou 1 500 až 2 500 Kč.
Ten kdo troubí, ten by měl také platit pokutu
Samozřejmě že v rušném městě je velmi komplikované troubení dokázat, v reálu policie tyto přestupky moc nevymáhá, protože ani nemůže. Jednoduchou pomůckou, jak problematiku používání výstražného zvukového signálu, tedy troubení, pochopit, přináší Toyota ve svém instruktážním videu.
Ještě je tu jeden zákon, který souvisí s troubením, a to §7 bod 1)b který říká že „řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu“.