Co se může stát, když řidič nevymění včas brzdovou kapalinu? Dojde ke korozi, auto přestane brzdit, nehoda je na spadnutí.
Výměna motorového oleje patří mezi ty úkony, na které řidič obvykle myslí a realizují je. Nebo alespoň ví, že je potřeba je řešit a nechávají to sice na automechanikovi, ale aktivně se o problém starají, o stav oleje se zajímají. Nicméně v autě je zapotřebí po určité době měnit všechny náplně, včetně brzdové kapaliny. Tu ale už tolik řidiči nesledují a zapomínají na ni.
Výměna náplní je důležitá, sledovat intervaly je zásadní
Alfou a omegou správné údržby a udržení dlouhodobé životnosti jakéhokoli mechanismu je pravidelná a kompletní údržba. Dvě stejná auta mohou vydržet diametrálně odlišnou dobou v provozu, zaleží na tom, jak o ně majitelé pečují. Typickým produktem, u kterého dochází k zanedbávání servisu, je brzdová kapalina. Návody obvykle nikdo nečte a teprve až když se stane porucha, nebo v horším případě nehoda, ptá se motorista, co bylo špatně.
Přitom stačí zaregistrovat informaci, že je třeba brzdovou kapalinu měnit po 30 000 km nebo každé dva roky. A je po problému. Je třeba si uvědomit, že brzdová kapalina je hydroskopická chemikálie, což znamená, že absorbuje vodu. Dříve či později dojde díky zvýšenému podílu vody ke změně fyzikálních i chemických vlastností původní náplně.
Podcenit výměnu brzdové kapaliny se nevyplácí
Přitom stačí zaregistrovat informaci, že je třeba brzdovou kapalinu měnit po 30 000 km nebo každé dva roky. A je po problému. Je třeba si uvědomit, že brzdová kapalina je hydroskopická chemikálie, což znamená, že absorbuje vodu. Dříve či později dojde díky zvýšenému podílu vody ke změně fyzikálních i chemických vlastností původní náplně.
V důsledku toho se může během provozu vytvořit v systému vodní pára, směs brzdové kapalina a vody může začít vařit. Řidič pozná tento nežádoucí fakt tak, že brzdový pedál ztěžkne a není možné jej sešlápnout. Logicky bez sešlápnutého pedálu auto nebrzdí. Riziko nehody je extrémní.
Problémem je pohlcování vlhkosti, příměs vody
Už jen toto by mělo být důvodem pro okamžitou výměnu brzdové kapalinu za novou náplň, nicméně nejde o jediný důvod. Vlhkost, která souvisí s absorpcí vody, způsobuje korozi. A kde se projeví jako první? V brzdovém třmenu, může nastat okamžik, kdy se brzdy prostě zaseknou a z automobilu se stane nepohyblivý ingot. Pokud majitel vozu v danou chvíli neanalyzuje problém správně a myslí si, že je problém s brzdami, koupí nové a spoléhá na to, že výměnou potíže odstraní.
Na heveru se pak ukáže, že obložení a disky jsou v pořádku, ale že písty jsou pokryté rzí a je třeba je opravit. Těmto záležitostem se dá snadno předejít, a to včasnou výměnou brzdové kapaliny. Problém nefunkční brzdové soustavy může vyústit v nehodu s fatálními následky a ignorovaní pravidelného cyklu výměny brzdové kapaliny je neomluvitelným a neodpustitelným motoristickým prohřeškem.