Má se nebo nemá v autě se samočinnou převodovkou používat ruční brzda? Odpověď je jasná, přesto řidiči tápou.
Automobily s manuální převodovkou jsou na tom s ohledem na použití ruční brzdy jinak, než jak je tomu u vozů s automatem. Odlišnosti jsou jak s použitím mechanismu během jízdy, tak při parkování. Řidiči přímo řazených aut využívají ruční brzdu obvykle naplno, naopak motoristé v automatických automobilech na brzdu zapomínají.
Řidiči aut s manuálem obvykle používají ruční brzdu
Riskují tím poškození, nehodu a vysoké škody. Nejprve jak to je správně, příkladem jsou právě lidé v autech s manuálem. Ti po zastavení auta a zaparkování zařadí rychlost nebo zpátečku, podle toho, zda stojí do kopce či z kopce. A pak zatáhnou za ruční brzdu. Nadšenci, kteří chtějí jezdit smykem, používají ruční brzdu k vyvolání driftu.
Někdo sahá po ruční brzdě, když se rozjíždí do kopce, šeří tím spojku, suplováním hill-holderu. V manuálním autě je ruční brzda často v permanenci. Automobily s automatickou převodovkou nabízejí vyšší úroveň komfortu než vozy s přímo řazenou skříní, možná i díky tomu řidiči tak trochu zapomínají řídit. Nebo se minimálně věnovat úkonům, které „manuální“ řidiči neopomíjejí.
Bez ruční brzdy se může auto samo rozjet
Když motorista zaparkuje auto s automatem s voličem v poloze P, drží auto v klidu jeden tenký kovový kolík. Pravděpodobnost, že se prohne, zejména při zastavení v prudkém stavu, není malá. A pokud k tomu dojde, může dojít k značným škodám na celém mechanismu. A když by selhala i převodovka, tak se může začít auto pohybovat bez kontroly.
Co dělat? Nezapomínat používat ruční brzdu, popřípadě automatickou brzdu, podle toho, co je v autě nainstalováno. V dnešní době se dá odhadovat zejména na to druhé, buď na tlačítko, nebo táhlo. Jednoduchý postu, po zaparkování vozidla s automatickou převodovkou před opuštěním vozu musí řidič aktivovat automatickou brzdu. Pouze s aktivovanou ručí/automatickou brzdou dojde k přenesení blokovací síly na kola a auto zůstane v klidu.