Jak správně používat spojku? Rozhodně ne jako brzdu, nezodpovědný přístup ji ničí a ceny jdou do tisíců.
Běžné osobní automobily disponují v zásadě dvěma typy řazení, automatickým a manuálním. Automatika se stará sama o změnu rychlostních stupňů, u přímo řazené převodovky musí změnu aktivně provést samotný řidič. Obliba vozů s automatickou převodovkou roste, možná je to spojeno s elektromobily a hybridy.
Manuální převodovka pracuje se spojkou. Řidiči ji ničí
Ty v podstatě jiný systém řazení nenabízejí. Jakkoli je konstrukční podstata jiná, pro řidiče je důležité, že neřadí, nešlape na spojku, pouze ovládá brzdový a plynový pedál. Technika řízení auta s automatem je jiná než s manuálním řazením. Tam je spojka zásadním elementem, řidiči na její podstatu zapomínají a systematicky ji ničí hrubou chybu.
Pokud je odstraněna, spojka vydrží mnohem déle. Spojka slouží pouze k řazení, ke změnám rychlostních stupňů, a ne k jako prostředek stabilizace vozidla, například při stání na semaforech na červenou. Spojka také neslouží k brždění, přišlapávat spojkový pedál pro zpomalení vozidla je zásadním prohřeškem, kterým se spojka ničí.
Šlapání na spojku mimo řazení ji značně poškozuje
To samé platí pro přišlapávání spojky do zatáček, opět s cílem zpomalit auto. Závažnou chybou je držet nohu nad spojkovým pedálem během jízdy, to dělají zejména nezkušení začínající řidiči. Levá noha má být vedle spojkového pedálu anebo na spojce, v tlaku. Pro odložení nohy je vlevo od pedálu speciální místo, kam noha přesně zapadne.
Řidiči velmi často spojku poškozují tím, že na ni šlapou mimo proces řazení a tím jí poškozují. Dochází k nežádoucímu prokluzu, odírání spojky a jejímu rychlejšímu zničení. Řidiče by měl varovat typický zápach spáleniny, který je velmi zřetelně cítit Následná oprava nebo výměna spojky pak přijde na tisíce korun, a zbytečně.