Uskladnění pneumatik podléhá jasným pravidlům. Řidiči je neznají, gumy poškozují a musí zbytečně kupovat nové

Co dělat, když je třeba vyměnit pneumatiky na sezonu a nasadit druhou sadu? Neprávně uložení se může prodražit.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Každý rok se periodicky v životě automobilisty opakují dvě období související s výměnou pneumatik. Je to přezouvání ze zimních pneumatik na letní. A po půl roce zase zpět přezouvání z letních pneumatik na zimní. A tak stále dokola. Zásadní otázkou, kterou musí mít majitel automobilu vyřešenou je, kam a jak ukládat v létě zimní a v zimě letní pneumatiky. Spousta řidičů to dělá špatně, a tak pneumatikám zbytečně zkracuje životnost.

Správné místo pro uskladnění

Improvizace je příjemná u koncertního umělce, ale ne majitele auta, který chce uložit pneumatiky. Přesto ale řidiči, když mají uskladnit nevyužitou sadu kol, improvizují. A to je špatně. Zejména pokud v rámci cesty nejmenšího odporu položí pneumatiky na balkoně, venku v zahradním domku či v suterénu, ve sklepě.

Vlhkost, nízké a vysoké teploty. To vše pryži nesvědčí

Je třeba říct, že takové uskladnění není v žádném případě optimální. Nejlepším místem pro uskladnění pneumatik je místo s konstantní teplotou, bez výkyvů. Ideálně temperované prostředí, ne úložiště, kde jsou teploty pod nulou. Nežádoucí jsou také blízké zdroje tepla, a vlhkost, vhodná je dobře větraná místnost.

Vhodná poloha uložení

Pro pneumatiky bez disků, které řidič přezouvá, tedy nemění vždy celou sadu, existuje pouze jedna správní poloha, jak je skladovat. Vždy a pouze ve vertikální poloze, tak, jak jsou osazené na automobilu. To je jediné správné řešení, velkou chybou je stohování. Poskládat pneumatiky na sebe jako komín je chybné, pneumatiky podléhají deformaci. Svisle uložené pneumatiky je zapotřebí pravidelně jednou za měsíc pootočit zhruba o devadesát stupňů. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zcela opačné pravidlo platí pro pneumatiky, které jsou nazuté na ráfcích. Motorista, který je zvyklý měnit vždy sadu za sadu, tedy nepřezouvat, to má jednodušší. I v tom, že může pneumatiky stohovat na sebe. I zde ale platí povinnost jednou za čas pneumatiky v pořadí, ve kterém jsou položeny, přeházet. Třeba tu, co je úplně vespodu, dát nahoru. 

Očištění a nahuštění pneumatik

Není pravda, že mohou být pneumatiky během uložení vypuštěné nebo podhuštěné, opět zde je značná pravděpodobnost deformace a poškození. Je důležité gumy nahustit na tlak, který je identický s provozním. Malé odchylky mohou být, ale skutečně jen zanedbatelné. Správný tlak udrží gumy napnuté, zabrání poškození. Není dobré ale pneumatiky přehustit a počítat s tím, že tlak časem bude klesat.

Tlak v gumách nesmí být nízký, ani příliš vysoký

Důležité je také před uložením pneumatiky řádně očistit. V první fázi je vhodné gumy, zejména vzorek, zbavit kamínků a větších nečistot. Pak je omýt vodou s čistícím prostředkem, následně ošetřit vhodnou chemií. Pokud bylo zvoleno mytí vodou, tak před uložením a ošetřením musí řidič gumy řádně osušit nebo nechat oschnout.

Co vy, jak skladujete pneumatiky?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články