Podélné parkování už nebude noční můrou. Autoškolák přišel na manévr, jak zaparkovat kdekoliv napoprvé

Podélné parkování řada motoristů nezvládá. Zbytečně stačí znát jednoduchá pravidla a vyzkoušený fígl od autoškoláka Ondřeje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Podélné parkování je pro mnoho řidičů poměrně neoblíbeným manévrem. Zejména pokud se jedná o parkování na frekventované silnici s velkým provozem, minimem prostoru a nutností eliminovat vybočení mezi projíždějící vozy. Co je nutné pro optimální zaparkování bez potíží? Sledovat bedlivě okolní provoz, neohrozit sebe ani kolemjedoucí řidiče a zachovat chladnou hlavu, to především. Prozradíme vám trik, díky němuž se vám podaří zaparkovat hned napoprvé.

Podélné parkování? Základem je nezmatkovat, zachovat klid

Nejjednodušší by bylo zaparkovat podélně bez couvání, prostě tím, že řidič jen dá směrovku doprava a vjede plynule na místo. To je však možné pouze v případě, že je podél chodníku místo minimálně na dvě auta, ideálně ještě o něco víc. Je-li prostor menší než dvě délky, tak se tímto způsobem pravděpodobně zaparkovat nepodaří. Řidič by musel docouvávat a auto srovnávat. To je už jistější zaparkovat rovnou pomocí couvání.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak na to? Alfou a omegou je stále sledovat prostor kolem automobilu a maximálně dbát na bezpečnost. Použít směrovku je nezbytné, řidič musí přitom dále musí sledovat auta, která jedou kolem a nesmí jim jakkoli vjet do cesty. A také nesmí zapomenout na chodce, kteří mohou před autem či za autem vstupovat do vozovky ve snaze přecházet. Nečekaně objevit se také mohou cyklisté a jezdci na různých koloběžkách a jednokolkách.

Troubení ostatních řidičů je hulvátské a jen zvyšuje stres

Vyhráno má ten, kdo vlastní či řídí auto se zabudovaným parkovacím asistentem. Pak stačí jen najít vhodné místo a s pomocí asistenta a jeho pokynů na displeji se dá auto poměrně snadno zaparkovat. Řidič bez asistenta se musí spolehnout sám na sebe. Základem je najít dostatečně velké místo, přičemž z podstaty věci musí být větší, než je délka vašeho auta. Platí, že čím větší, čím lepší, odpadá tak obava z kontaktu s auty vpředu a vzadu. Dalším krokem je zastavit asi metr bokem od auta, za které se bude parkovat. Auta by měla mít zadní nárazníky zhruba v jedné rovině, jak je ukázáno i na přiloženém videu.

Následuje zařazení zpátečky a natočení volantu vpravo do maximálního rejdu. Stále je třeba se nestresovat, pracovat v klidu, klidně pomaleji. Následuje couvání až do pozice, kdy obě auta svírají vzájemně úhel 45 stupňů. Pak musí řidič zastavit a stočit volant na druhou stranu. Následně auto na zpátečku dojede k obrubníku, řidič zastaví s dostatečným odstupem před autem zaparkovaným vzadu. Nakonec je ještě vhodné doladit správnou pozici tak, aby bylo dost místa vpředu i vzadu pro snadné vyjetí z parkovacího místa. A je hotovo.

Štvou váš řidiči, kteří neumí správně parkovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články