Co dělat, když auto dostane smyk: Sešlápnout pedál spojky v krizové situaci je základ

Smyk se dá vyřešit, ale chce to nezpanikař a zareagovat během zlomku sekundy. A mít natrénováno.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zimní období se sněhem a ledem vyvolává v řidičích obvykle značné obavy, nicméně smyk není výhradně fenoménem času, ve kterém padá teplota pod bod mrazu. Smyk je stav, kdy automobil, respektive jeho pneumatiky, ztrácejí plnou přilnavost a mimo pohybu v ose pneumatik dochází k pohybu do strany. Zjednodušeně řečeno. Auto se prostě utrhne, popřípadě začne klouzat. Co v takovém případě dělat?

Smyk nutně nemusí být špatný. Pokud jej řidič sám vyvolal

Nejprve je třeba rozlišit, zda jde o smyk záměrně vyvolaný nebo nechtěný. Pokud řidič má zájem „jezdit bokem“ a snaží se auto destabilizovat, je to něco jiného, než když smyk nastane bez očekávání. První případ není třeba teď řešit, u záměrného smyku, takzvané ho driftu či powerslidu řidič chce jet za hranicí přilnavosti. Předpokládá se, že ví, co dělat nebo se to učí, je na místo, které je k tomu vyhrazení, bezpečné.

Smyk nechtěný vznikne, když je rychlost otáčení pneumatik vyšší než taková, při které nedochází ke ztrátě přilnavosti. Nechme však chatrných pokusů o rádoby moudré fyzikální výrazy, prostě auto jde do smyku, když to řidič přežene s rychlostí, když na kluzkém povrchu prudce zabrzdí, když udělá nějaký prudký pohyb či manévr. Jak zvládnout smyk? Nejlepší je vůbec smyk nedostat čili prevence je základ.

Za smykem je v 99 % příliš vysoká rychlost

Jde o přizpůsobení jízdy stavu vozovky. Pokud je venku sníh, klouže to, je po dešti, mrzne, pak to bude víc klouzat. Čili riziko smyku je vyšší. Ještě přesněji, protože riziko smyku je tu vždy, je vyšší riziko smyku už při nižších rychlostech. A to je ten problém. Experti říkají, že může dojít k nedotáčivému smyku u aut s pohonem předních kol a k přetáčivému smyku u aut s pohonem zadní nápravy. To není tak úplně pravda, i zadokolka může být nedotáčivá a mohou ji ujet přední kola.

iZdroj fotografie: BMW

Stačí staré pneumatiky se špatným vzorkem a je to, „expertní“ dělení podle typu pohonu je mimo. A naopak i předokolky mohou být přetáčivé. Nicméně smyk lze na přetáčivý nebo nedotáčivý rozdělit. Řešení je stejné pro všechny typy smyku, minimálně to, co má udělat řidič nohama. Pokud jde auto do nedotáčivého smyku, je třeba vyšlápnout spojku. Tím dojde k rozpojení hnací soustavy, auto okamžitě začne zpomalovat.

Jak zvládnout smyk? Teorie nestačí, nutný je trénink

Pokud je před řidičem dost místa, nehrozí že přejedete do protisměru, nenabourá, tak je vhodné srovnat kola. Tím by se měly pneumatiky opět chytit. Do srovnaných pneumatik lze brzdit. Auto zpomalí tak, že je teoreticky možné pak znovu zatočit a opatrně pod plynem pokračovat v původním směru. Samozřejmě pokud jde auto do smyku ve vysoké rychlosti, je čas reagovat a cokoli dělat skutečně minimální. Řidič musí reagovat velice rychle.

To platí i pro řešení přetáčivého smyku. Je třeba šlápnout na spojku a odpojit hnaná kola. S nohou na spojce také motorista zabrání tomu, že kdyby auto zastavilo, motor nezhasne a nepřestanou fungovat systémy spojené s běžící pohonnou jednotkou, například posilovač. Tak tedy sešlápnout spojku a volantem dát kontra, zatočit proti smyku. Auto by se mělo srovnat, nastává ale druhá fáze, auto se pravděpodobně zhoupne na druhou stranu.

Sešlápnout pedál spojky je základ, pak rychlé ruce

Řidič musí opět reagovat kontra pohybem volantu na druhou stranu. A následovat bude zřejmě opět zhoupnutí opět v opačném směru. Práce na volantu musí být skutečně velice rychlá. Pokud to řidič nezvládne, auto se zřejmě přetočí. Může jít, pokud jede řidič velmi rychle, do „hodin,“ čili začne rotovat kolem svislé osy. Pak už zbývá jen plně sešlápnout brzdu, stále držet spojku, a čekat, kam až auto doklouže. To, že auto rotuje v hodinách, už je smyk obou náprav.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Smyk obou náprav může nastat i bez rotace dejme tomu u aut s pohonem všech kol, když řidič jede tak rychle, že všechna kola začnou prokluzovat. Mistři volantu říkají, že situaci vyřeší plyn. Teoreticky přidáním plynu motor auto „vytáhne“ dopředu, pokud řidič zvládne řídit volantem a lehce srovná kola, má-li kam. Pravděpodobnější bude, že běžný řidič zvládne šlápnout na spojku a pracovat s volantem ve stylu „kontra.“

Nejlepší obranou proti smyku je prevence

Výše uvedené situace platí zejména pro jízdu, kdy řidič vyvine rychlost, která je nepřiměřeně vysoká. Demonstrací vysoké nájezdové rychlosti do zatáčky jsou dennodenní kolize na Severní smyčce. Stačí se podívat na video, tam je vidět řada nejrůznějších smyků v mnoha fázích. Včetně toho, jak se auto překyvuje ze strany na stranu, až do úplného přetočení.

Problematičtější je, když dojde ke smyku pod vlivem zbrklých manévrů, rychlých trhavých pohybů, klidně v kombinaci s rychlou jízdou. Může jít například o předjíždění jiného automobilu na zasněžené silnici. Řidič předjede a když se chce vrátit do původního pruhu, v kyvu, který nastane při zpětném zařazení, dojde ke smyku.

Smyk mezi ostatními auty je extrémně nebezpečný

Nebo když řidič prudce zabrzdí, dojde k odlehčení zadní nápravy a pokud v tu chvíli zatočí před předjížděné auto, dostane smyk. Receptem na řešení smyku v takové situaci je stejné, jako bylo uvedeno výše, nicméně prostor je ještě více omezený ostatními účastníky provozu. Riziko nehody je téměř stoprocentní a čas cokoli dělat téměř minimální.

Pokud bylo na začátku textu zmíněno, že řidič může vyvolat smyk záměrně, je nyní vhodná příležitost poznamenat, že se vyplatí takto smyk trénovat. Ne snad pro zábavu, kterou taková aktivita obvykle zajistí. Ale bych řidič v řízeném a bezpečném prostředí zjistil, jak se v případě smyku chovat. Ten, kdo to s řízením myslí vážně, měl by smyky, ale i ostatní krizové situace trénovat. Ideálně na závodní dráze či tréninkovém polygonu.

Co vy, umíte zvládnout smyk?

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články