Jak se změní povinná výbava do auta pro rok 2023? Kdo nezná legislativní úpravy, má smůlu.
Majitel či provozovatel automobilu musí být neustále v pozoru. Jak s ohledem na servis, tak také co se týká novinek v legislativě. Někdy se stane, že se z roku na rok změní předpisy a pak je třeba reagovat. V průběhu let se několikrát měnil obsah povinné výbavy. Jak tomu má být v roce 2023? Je třeba rozlišovat mezi povinnou a doporučenou výbavou!
Povinnou výbavu řidič mít musí, doporučenou může
Doporučenou výbavu řidič v autě mít nemusí, může jít třeba o tažné lano, hasící přístroj, pracovní rukavice. Ale jsou i další drobnosti a přípravky, které se mohou hodit. Třeba ostrý nůž nebo takzvaný multi-tool. Sprej s WD-40, stříbrná lepící páska, to v případě že něco má povolit nebo naopak musí držet. Velmi vhodná je také svítilna, v ideálním případě kombinovaná jak pro využití pro osvětlení místa před sebou při chůzi, tak také jako lampa pro nahlížení do motorového prostoru.
Může toho být samozřejmě víc, záleží na tom, v jakém prostředí řidič jezdí, rozdíly jsou mezi městskými motoristy a třeba řidiči, kteří fungují povětšinou na horách. A doplňkovou výbavu také řidič obvykle mění podle ročního období. Na zimu dá do kufru sněhové řetězy a lopatu, v létě zase PET lahev s vodou. Co zůstává stejné, je výbava povinná.
Doporučená výbava se může měnit podle sezóny
To je dobrá zpráva, že změny v obsahu pro nový rok nejsou, nic se proti roku 2022 nemění. Teď musí mít řidiči ve vozidle do hmotnosti 3,5 tuny čtyři základní položky. Rezervní kolo nebo sada na opravu pneumatik, autolékárnička, výstražný trojúhelník a reflexní vesta.
Rezervní kolo
Optikou současnosti je třeba pod tímto bodem chápat buď pneumatiku s diskem, nahuštěné na předepsanou hodnotu. S tím musí být v autě klíč na matice kol a zvedák. Existují ovšem výjimky. Řada moderních automobilů dnes může jezdit na pneumatikách typu runflat. To jsou gumy, které při proražení neztratí tlak a je na nich možné dojet do servisu. V tomto případě nemusí být v autě rezerva, klíč a zvedák. Stejně tak platí výjimka, disponuje-li automobil sadou pro opravu pneumatiky. V neposlední řadě mají výjimku řidiči se zajištěnou nepřetržitou asistencí.
Výstražný trojúhelník
Je neodmyslitelnou povinnou výbavou pro všechna vozidla, včetně pracovních strojů. Výstražný trojúhelník musí být homologovaný, nakreslený symbol fixem na papír nestačí. Ideální je uchovávat tuto výbavu v nějakém pevném pouzdru, které zabrání poškození. Je vhodné mít jej po ruce, a ne například pod podlážkou kufru. S plným autem, v noci, na dálnici, není nic horšího než vyndávat všechna zavazadla.
Pro připomenut také rad, jak výstražný trojúhelník správně používat. V obci je doporučeno umísťovat trojúhelník minimálně 50 metrů za stojící vozidlo. Mimo obec a na dálnici je pak doporučená vzdálenost alespoň 100 m od vozidla. Pokud stojí automobil za zatáčkou, je logičtější, i kdyby šlo o delší vzdálenost, umístit trojúhelník před ní. Umísťovat výstražný trojúhelník by měl člověk už oblečený do výstražné vesty.
Reflexní vesta
Reflexní vesta je asi nejčastějším typem reflexního oděvu, který řidiči v autě mají. Ale bunda či jiný typ svršku z reflexního materiálu je také v pořádku. Existuje několik přijatelných barev, a to žlutá, červená anebo kombinace červeno-oranžová.
Lékárnička
Jedno je třeba vědět, a to že už se nekontroluje datum expirace. Takže odpadá starost o to, jestli je datum na lékárničce aktuální. Nicméně určitá povinnost tady je, obsah lékárničky musí být kompletní, prázdná krabice a v ní jeden rozbalený obvaz nestačí. Jak pro kontrolu policie, tak hlavně pro reálné použití v nějaké výjimečné situaci. Lékárnička by měla být snadno přístupná, na druhou stranu zase uložená tak, aby na ni nedopadalo permanentně sluneční záření. V zásadě stačí jednou čas zkontrolovat, jak vypadá obsah a s odstupem delší doby koupit lékárničku novou.